TV2 Nyhederne har de seneste tre dage kørt tophistorier om arbejdsgivere, der ikke kan få besat stillinger, selvom der er masser af ledige.

Men de glemte at oplyse i udsendelserne, at de tre arbejdsgivere er særdeles aktive medlemmer af Venstre, Liberal Alliance og konservative ifølge SF'eren Mattias Tesfaye.

Først åbnede TV2 nyhedernes 19-udsendelse med en historie om savværksejer Martin Nyrop Larsen, som havde svært ved at finde folk at hyre, selvom der er masser af ledige. Dagen efter var det så ejeren af en systue i Vejle Jan Holdt Matthiesen, som manglede arbejdskraft, og mandag aften var tophistorien, at elinstallatør John Grøndal skreg på ledige hænder.

Læs også: TV2 efter Tesfaye-kritik: Vi kendte godt til partimedlemskab



TV2 glemte bare at oplyse i indslagene, at de tre arbejdsgivere ikke bare er menige medlemmer af partierne Venstre, Liberal Alliance og konservative, men også særdeles aktive i de tre partier, oplyser Mattias Tesfaye på Facebook og over for bt.dk.

- Det tog mig fem minutter at google de tre herrer, og så kommer det tydeligt frem, at de er politisk aktive og derfor har en blå dagsorden. Jeg har ikke noget problem med, at man bruger cases, der er medlemmer af politiske partier, hvis man gør tydeligt opmærksom på det, men jeg mener, TV2 røvrender seerne, hvis de ikke oplyser det i deres indslag, siger han til bt.dk.

Bt.dk har googlet de tre arbejdsgivere, og det fremgår tydeligt, at Martin Nyrop Larsen er medlem af Venstre og var meget aktiv i partiet, da Anders Fogh Rasmussen var formand.

Læs også: TV2 efter Tesfaye-kritik: Vi kendte godt til partimedlemskab



Jan Holdt Matthiesen, som ejer en systue, er for nyligt gået af som formand for de konservative i Vejle, og elinstallatøren John Grøndal er bestyrelsesmedlem af Liberal Alliance i Sydjyllands Storkreds.

- Når TV2 tre aftener i træk har som hovedhistorie, at arbejdsgivere ikke kan tiltrække ledige, er det dybt problematisk, hvis man ikke oplyser om partimedlemskab i en så stærkt politisk sag. Der er kun to procent af den danske befolkning, der er medlem af et parti og endnu færre, der er meget aktive og har tillidsposter, men de tre arbejdsgivere er altså særdeles aktive, siger Tesfaye.

Tidligere har TV Avisen fået massiv kritik for at bruge cases i indslag uden at oplyse, at de var medlemmer af partier. Et medlem af Enhedslisten medvirkede eksempelvis i et indslag om mænd og barsel uden, det fremgik, at han tilhørte partiet.

HVAD MENER DU? DELTAG I DEBATTEN NEDENFOR ELLER PÅ BT.DK'S FACEBOOK-SIDE HER