Nu vil det verdensberømte underholdningsselskab Disney også gå i krig mod kodedeling.

Det skriver Sydbank i deres morgennyhedsbrev.

Mediegiganten meldte mandag ud, at de fremadrettet vil slå ned på deling af kodeord på tværs af husstande på deres streamingtjeneste, Disney+.

Streaminggiganten Netflix har i en længere periode været i gang med samme kamp mod kodedeling, hvilket de efterhånden har haft »stor succes« med, skriver Sydbank. 

Læs også: Eksplosiv vækst i særligt aktiv: »Vi har kun set starten«

Tilbage i maj 2023 begyndte Netflix at skrive rundt til kunder, der deler deres konto med personer udenfor husstanden. Senere er der også kommet en form for mur på, der gør, at man ikke kan streame, når tjenesten registrer, at der bliver afspillet af den samme profil på tværs af husstande.

Streaminggiganten vurderede dengang, at der var tale om over 100 millioner husstande på verdensplan som ser film og tv-serier på tjenesten ved hjælp af andres adgangskoder. Ofte er det familie og venner, der ikke bor sammen, som deler kode.

I januar kunne Netflix så i deres årsregnskab for 2023 rapportere om den bedste kundevækst siden pandemien, da det lykkedes at få 13,2 mio. nye kunder. 

Det resulterede blandt andet i omsætning i fjerde kvartal, der er 12,5 pct. højere end det tilsvarende kvartal i 2022.

Artiklen er oprindelig bragt på Euroinvestor.

Læs også: Forvalter om særlig udvikling i C25-selskab: »En giftpille«

Læs også: C25-selskab rammer højeste niveau nogensinde