Renault Clio har siddet tungt på titlen som årets minibil, men nu gik den ikke længere.

Minibilerne er det bedst sælgende segment lige nu, og der er sket en hel del, siden vi udnævnte en vinder sidste år. Stærke nye modeller er kommet til, og især Hyundai i20 og Opel Corsa melder sig i kampen om titlen...

Log ind på BT PLUS og læs om hele testen bag årets bedste minibil 2015. Vinderen og testfeltet afsløres selvfølgelig også.

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel om kåringen: Her er årets bedste minibil
  • Test: Årets bedste biler
  • Dommen: Læsersommernes valg
  • Fakta og oversigt: Sådan stemte dommerne til Årets Bedste Minibil
  • Afgørelsen: Årets Bedste Biler 2015 + Tre Års Bedste Minibil

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Renault Clio har siddet tungt på titlen som årets minibil, men nu gik den ikke længere.

Minibilerne er det bedst sælgende segment lige nu, og der er sket en hel del, siden vi udnævnte en vinder sidste år. Stærke nye modeller er kommet til, og især Hyundai i20 og Opel Corsa melder sig i kampen om titlen.

Opel Corsa skinner med god grund. Den har nemlig taget tronen som Årets Bedste Minibil. Hyundai i20 skuffer derimod, så den står og putter sig bag ved den ordinære VW Polo.
Opel Corsa skinner med god grund. Den har nemlig taget tronen som Årets Bedste Minibil. Hyundai i20 skuffer derimod, så den står og putter sig bag ved den ordinære VW Polo.
Vis mere

Klassen har længe været domineret af Peugeot 208, Volkswagen Polo, Ford Fiesta og Renault Clio, og især den sidste har imponeret. Den tog titlen som Årets Bedste Minibil i både 2013 og 2014, og gjorde det begge år relativt overbevisende. Derfor er den selvskreven til finalen i Årets Bedste Minibil 2015. Men inden vi når så langt, skal vi kigge nærmere på to biler, der kunne have været med, men som blev vejet og fundet for lette. Den ene er den nye Mazda 2. For så vidt en fin lille vogn, men den er så udfordret på pladsforholdene, at den ikke kan løbe om kap med de tre endelige udfordrere til Clio. Da mange bruger minibilen som familiebil, er den sorteret fra – selvom den er fremragende som singlebil. Peugeot 208 er kongerigets mest solgte bil i klassen, men den fik klø af Clio sidste år, og så kan man ikke få lov at lege med igen – med mindre en grundlæggende ændring har fundet sted, og 208s facelift er for let til at kvalificere til en plads.

Billig franskmand

Tilbage til Clio. Siden sidste år er den ikke ændret markant, men priserne er blevet endnu skarpere og udstyrsniveauet ligeså. Den har nogle fine motorer, kører langt på literen, har god plads og fås som både hatchback og stationcar. Den kan det hele og har tilmed et design, der selv her et par år efter lanceringen holder.

Heroverfor står den nye Hyundai i20, der løfter sig et helt par niveauer over den halvnærige forgænger med samme navn. Den ser fremragende ud, har oceaner af plads og en prissætning – der sammen med de fem års fabriksgaranti giver den tæt på et fuldt hus på hånden.

Volkswagen Polo ligner sig selv, men især den helt nye 3-cylindrede 1,0-liters TSI-motor giver den en plads i finalen. Den fine lille tysker har tradition for at gøre ALT rigtig. Måske med en lidt kedelig tilgang til det visuelle, men med et højt kvalitetsindtryk både ude og inde og et meget bredt motorprogram, er den for mange det helt naturlige valg i den her klasse. Dens største handicap er i virkeligheden prisen, der stikker en smule af, når først man begynder at vælge ekstraudstyr.

Slagkraftig Corsa

Sidste finaledeltager er den nye Opel Corsa. Med den beviser Opel, at de for alvor er tilbage efter finanskrisen, der ramte tyskernes moderselskab General Motors særligt hårdt. De har udviklet en rigtig slagkraftig minibil på et begrænset budget ved at genbruge en del fra forgængeren. En ny kabine, nye motorer og et mere blødt og moderne design har bragt den på omgangshøjde med konkurrenterne. Læg dertil en skarp pris og klassens bedste tre-cylindrede turbomotor, og Corsa er klart en potentiel vinder.

Vi er heller ikke mange chaufførskift inde i testen, før det står klart, at Corsa er populær – både blandt fagdommere og læserdommere. Den kører godt, og dens 115 hk turbomotor imponerer. Den er testfeltets bedst udstyrede bil – og dermed også den dyreste, men ikke meget mere end Poloen, som har en mindre kraftfuld og mere vibrerende 1-liters turbomaskine på 95 hk.

Hyundai uden tryk

Hyundai i20 triller hurtigt ind i rollen som dagens skuffelse. Det er stadig en fremragende minibil. Men interiøret er bare markant mere ordinært og kedeligt end i de to tyskere, og så taber den med flere længder på drivlinjen. Den 1,2-liters motor uden turbo på 84 hk er simpelthen en generation for gammel. Den hiver i den grad i20 ned. Desværre, for pladsforholdende er enorme og designet besnærende. Renault Clio må også erkende, at den på motorfronten er udfordret med den lille 3-cylindrede 0,9-liters turbomotor. Den matcher ikke længere tyskerne hverken på raffinement eller kraft. Clio er stadig skarpest på prisen, og visuelt er den også stadig overbevisende.

Efter afstemningen er det Corsa, der med en kombination af design, kvalitetsfornemmelse, plads, motor og pris tager sejren. Polo blev for dyr, og Clio blev bare slået af en nyere og mere kompetent konkurrent. Hyundai i20 kom aldrig ud af starthullerne, men den står overfor at få en ny generation af turbomotorer, og lykkes Hyundai med at holde prisen nede, kunne den godt være at finde i feltet igen.

 

 

 

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

 

LÆSERDOMMERNES VALG:

 

 

 

  • Navn:  Alex Rørbæk
  • Alder: 49 år
  • Arbejde: Ingeniør
  • Vinderbil: Havde Opel Corsa som vinder

 

Den kører rigtigt godt og gedigent. Måske lidt kedeligt, men den er hurtig med den nye turbomotor på 115 hk. Man sidder rigtigt godt i sæderne, og udsynet bagud er fint. Udsynet var til gengæld ikke imponerende i Renault Clio, som jeg havde på andenpladsen. Opel Corsa er bare den bedste bil i feltet, og det havde jeg også en forventning om, da jeg kom.

 

 

 

  • Navn: Michael Christensen
  • Alder: 45 år
  • Arbejde: Quality Coordinator
  • Vinderbil: Havde Opel Corsa som vinder

 

Jeg havde Volkswagen Polo på andenpladsen, for jeg kunne bedre lide indretningen i Opel Corsa. Jeg havde Renault Clio på tredjepladsen, for motoren i Polo er bedre end Clioens. Men tilbage til Corsa der virkelig er lækker. Den er blevet mere moden. Designet er pænt, og så er den billigere end Polo. Hyundai i20 er den største bil, men motoren og undervogn virker gammeldags.

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---