Det kan være en dyr affære, når bilen skal til reparation. Ifølge en undersøgelse klarer europæiske bilmærker sig dårligere end asiatiske. BT har lavet en omfattende bilanalyse af 110 forskellige bilmodeller og hvad de koster i reparation. Se hvor meget din bil koster i reparation.

Det er ikke nok, at et bilmærke eller en bilmodel sjældent går i stykker, hvis man skal vurdereprisen på reparationsudgifter. Det spiller i endnu højere grad ind, hvad det er, der går i stykker. Og hvad det koster at udbedre defekten, når det hele regnes med. Herunder den tid, det tager at få bilen fit for fight igen. Erstatningsbiler koster også penge.

Holdes disse faktorer sammen, tegner der sig et helt andet billede end de traditionelle kvalitetstatistikker, der typisk bygger på antallet af fejl ved syn eller antallet af »vejside-afhentninger« fra redningskorpsene.

Opret abonnment på PLUS og læs den store prisanalyse af hvad 110 forskellige bilmodeller koster at reparere. Se de 100 bedst scorenede bilmodeller. Plus rædselskabinettet: De 10 største pengeslugere af alle.

 

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Det kan være en dyr affære, når bilen skal til reparation. Ifølge en undersøgelse klarer europæiske bilmærker sig dårligere end asiatiske. BT har lavet en omfattende bilanalyse af 110 forskellige bilmodeller og hvad de koster i reparation. Se hvor meget din bil koster i reparation.

Det er ikke nok, at et bilmærke eller en bilmodel sjældent går i stykker, hvis man skal vurdereprisen på reparationsudgifter. Det spiller i endnu højere grad ind, hvad det er, der går i stykker. Og hvad det koster at udbedre defekten, når det hele regnes med. Herunder den tid, det tager at få bilen fit for fight igen. Erstatningsbiler koster også penge.

Holdes disse faktorer sammen, tegner der sig et helt andet billede end de traditionelle kvalitetstatistikker, der typisk bygger på antallet af fejl ved syn eller antallet af »vejside-afhentninger« fra redningskorpsene.

Den store britiske forsikringsselskab Warranty Direct har med sit »Reliability Index« det formentlig bedste bud på en samlet vurdering af, hvor meget det koster at holde diverse bilmærker og bilmodeller kørende i reparationsmæssig henseende. »Reliability Index« betyder »Pålidelighedsindeks«, og baggrunden for, at selskabets kan udregne disse værdier for hundredevis af bilmodeller er, at selskabet primært lever af at forsikre biler mod uventede reparationsudgifter. Leasede biler såvel som private.

Warranty Direct udbetaler hver år et tocifret millionbeløb til dækning af reparationsudgifter, som bilernes ejere har forsikret sig mod. Når disse data sammenholdes går glansen af mange bilmærker, som vi med baggrund i foromtalte analyser anser for særligt pålidelige.

I følge indekset er Honda bilmærket, der belaster sin ejer med de laveste udgifter til reparationer. Den gennemsnitslige reparationudgift for alle bilemærker er sat til indeks 100. Hondas modeller scorer samlet set indeks 42, hvilket reelt betyder, at hver gang gennemsnitsbilen koster 100 kr. i reparationer er udgiften til en Honda 42 kr.

Indeks 6. En Honda Jazz koster kun 6 pct. af gennemnsnitsbilen i reparationer. Honda er også generelt det bilmærke, der klarer sig med de mindst udgaifter til reparationer.
Indeks 6. En Honda Jazz koster kun 6 pct. af gennemnsnitsbilen i reparationer. Honda er også generelt det bilmærke, der klarer sig med de mindst udgaifter til reparationer. Foto: Bo Amstrup
Vis mere

Dyrt bekendtskab

I den anden ende finder vi bilmærker som Porsche og Bentley, der koster henholdvis 365 og 545 kr. i samlede reparationsudgifter. En Bentley er således ca. 14 gange dyrere i samlede reparationsudgifter end en Honda. Og godt fem gange dyrere end en gennemsnitsbil.

Indeks 645. For Bentley er udgifterne til reparationer mere end seks gange højere end for det gennemsnitslige bilmærke.
Indeks 645. For Bentley er udgifterne til reparationer mere end seks gange højere end for det gennemsnitslige bilmærke. Foto: JACKY NAEGELEN
Vis mere

Ser vi på de enkelte bilmodeller er forskellen endnu større. Warranty Direct har i alt lavet statistik på 250 bilmodeller, som selskabet har dækket reparationer for mere end 50 gange, Det er kravet for at være med. Men af pladshensyn har vi kun taget de 100 bedste modeller med her på siden.

De billigste af alle målt efter førnævnte parametre er Mitsubishi Lancer og Honda Jazz, der begge er sat til indeks 6. Hvilket betyder, at gennemsnitbilen er ca. 16 - 17 gange dyrere i reparationsudgifter. Statistikken opdateres løbende, og man kan derfor opleve, at bilerne skifter en smule plads fra dag til dag, hvis f.eks. nogle meget dyre motorreparationer lægges ind i datamaterialet. Det sker løbende og automatisk.

Mandag i denne uge var Honda Jazz billigste bil. Onsdag havde Mitsubishi Lancer overhalet den på marginalerne. De holdt dog begge deres indeks på 6.

Indeks 6. En Mitsubishi Lancer koster 6 pct. af gennesmsnitsbilen i reparationer. Men for mærket som helhed er udgiften lidt større med indeks 110.
Indeks 6. En Mitsubishi Lancer koster 6 pct. af gennesmsnitsbilen i reparationer. Men for mærket som helhed er udgiften lidt større med indeks 110.
Vis mere

I den dyre ende af Top 100 finder vi overraskende en del japanske kvalitetsbiler som Nissan Qashqai og Toyota Avensis. Forklaringen kan man se ved at gå bag om tallene, hvor man kan se, hvad den gennemsnitslige reparation koster. For Mitsubishi Lancer er beløbet knap 1.000 kr. For Qashqai ca. 3.500 kr. Toyota Avensis koster ca. 4.000 kr. pr. gennemsnitsreparation.

Med i billedet hører dog, at der er 150 biler, som er dårligere end nummer 100. Hvilket også afspejler sig i det forhold, at Qashqai med en en pålidelighedsværdi på indeks 71 stadig klarer sig noget bedre end den gennemsnitrslige bilmodel, der scorer indeks 100.

Det virkelige rædselskabinet er i bunden af listen. Vi har for anskuelighedens skyld taget de 10 værste med, og det er i næsten alle tilfælde meget dyre og sportslige modeller. Den værste af alle er Audi RS6. Den har forsikringsselskabet beregnet til indeks 1.125, hvilket vil sige, at den i gennemsnits koster 188 gange mere i reperationsudgifter end en Honda Jazz eller en Mitsubishi Lancer. At en Citroen - model C6 - har sneget sig ind i dette dårlige selskab af sportsbetonede luksusbiler, siger noget om, hvor hyppigt denne - trods alt ikke nær så dyre bil - går i stykker. En C6 koster fem gange mere i reparation end gennemsnitsbilen og 85 gange mere end føromtalte Honda og Mitsubishi.

Indeks 512 Selv om en Citroen slet ikke er en premiumsbil har C6-modellen sneget sig ind blandt de ti dyreste af alle i reparationsudgifter.
Indeks 512 Selv om en Citroen slet ikke er en premiumsbil har C6-modellen sneget sig ind blandt de ti dyreste af alle i reparationsudgifter. Foto: MARTIN OESER
Vis mere

Statisisk usikkerhed

Statistikkerne kan ikke 100 pct. overføres til danske forhold, fordi arbejdslønninger og reservedelspriser kan være forskellige fra land til land. Men næppe til dansk fordel, fordi lønningerne er lavere i Storbritanien. Og der er heller ikke grund til at formode, at de danske biler går mindre i stykker end de britiske.

Hvis din bil ikke er med på denne top 100 lise, kan du muligvis finde den ved at gå ind på den britiske hjemmeside og søge på model. Hvis den heller ikke popper op der, er det fordi bilen er repareret mindre end 50 gange på selskabets regning.

Hvis du kigger ned over listen med forskellige bilmodeller vil du opdage, at de koreanske modeller som regel er af ældre dato. Biler som Chevrolet Kalos, Hyundai Getz og lignende. Det skydes, at selskabet normalt kun forsikrer biler mod uventede reparationudgifter, indtil de er seks år gamle. Og da alle nyere Hyundai biler har fem års fabriksgaranti og nyere Kia-biler syv års fabriksgaranti er der logisk nok ikke ret mange, der tegner en forsikring på disse biler. Europæiske biler har typisk to års garanti og japanske tre år.

Hvis du googler »Realiability Indeks« kan du på hjemmesiden finde mange andre interessante informationer. F.ek.s om, hvilke komponenter, der er mest tilbøjelige til at gå i stykker fra bil til bil. Sliddele som bremseklodser, udstødningssystemer, batterier, tændrør, filtre osv. er selvfølgelig ikke med.

Herunder kan du se bilmærkerne og de 100 bedst scorenede bilmodeller. Plus rædselskabinettet: De 10 største pengeslugere af alle.

Indeks 1.125 Rædselsbilen over alle at betale reparationerne for er Audis muskelsvulmende RS6 model. Udgifterne er ca. 190 gange højere end tilfældet er for en Honda Jazz eller Mitsubishi Lancer.
Indeks 1.125 Rædselsbilen over alle at betale reparationerne for er Audis muskelsvulmende RS6 model. Udgifterne er ca. 190 gange højere end tilfældet er for en Honda Jazz eller Mitsubishi Lancer. Foto: Henning Bagger
Vis mere


 

PRISTJEK AF 110 BILMODELLER: Så meget koster din bil i reparation