Bekymrede danskere kræver svar på, hvorfor de var tæt på at havne i uhyggelige ulykker, fordi deres bil pludselig ikke kunne bremse.

Ann Kristiansen og Kim Nygaard er blandt de danskere, som af ren og skær frygt har afleveret deres Ford Mustang Mach-E hos forhandleren efter det, som de selv beskriver som nærulykker.

Ford har taget deres biler ind til undersøgelse, fortæller både Ann Kristiansen og Kim Nygaard, men begge undrer sig nu over, hvad der foregår.

»Jeg ringer til Ford tre gange om ugen i øjeblikket. Det er frustrerende. Men vi får intet at vide om, hvad der sker,« siger Ann Kristiansen.

»Hos forhandleren sagde de til mig direkte, at jeg skal stoppe med at ringe til Ford Danmark, for hvis de har svar på et tidspunkt, så kommer det via dem,« forklarer hun.

Hun kræver nu, at Ford kommer på banen med svar – og en løsning – for ellers vil hun om senest en måned kræve, at Ford slet og ret køber bilen tilbage, så hun kan komme videre.

Kim Nygaard afleverede sin Ford Mustang til sin forhandler i slutningen af december, efter at han havde været tæt på at køre ind i en anden bil, hvor en kvinde havde et barn på bagsædet.

Han kan se på sin Ford-app, at bilen kører rundt og tilsyneladende bliver testet.

»Jeg er ved at miste tålmodigheden. Jeg stoler ikke på dem, selv hvis de kommer og siger, at nu er den fin. Vi vil ikke tilbage i den bil. Det har vi besluttet,« siger Kim Nygaard.

»Det er dem, der skal tage den tilbage. Jeg ville ikke have det godt med selv at forsøge at komme af med den til andre. Men de melder ingenting ud,« forklarer han.

Både Ann Kristiansen og Kim Nygaard kan derfor konstatere, at deres bil, som i begge tilfælde er indkøbt til adskillige hundrede tusinde kroner, lige nu er totalt værdiløse.

Kim Nygaard forklarer, at han lige nu afventer et tilbud fra sin Ford-forhandler på, hvad man vil betale for at købe hans bil tilbage.

Hos forbruger- og interesseorganisationen FDM lyder en klar opfordring til Ford.

»Det, vi råder til nu, det er, at Ford må komme ind i billedet og hjælpe deres kunder,« understreger Michael Ern Nielsen, som er advokat hos FDM.

»Der er tale om en trafikfarlig og sikkerhedsfarlig og helbredsfarlig fejl, og derfor skal det fikses, og det skal ikke være Fords kunder, der står tilbage med problemet.«

»Det kan jeg også forstå, at de så småt er i gang med, og det er også det rigtige,« understreger Michael Ern Nielsen.

Har FDM talt med Ford om det?

»Det kan jeg ikke udtale om,« siger Michael Ern Nielsen.

Han forklarer, at hvis Ford-ejere som Kim Nygaard og Ann Kristiansen er nået dertil, hvor de ønsker at ophæve købet, så er der nogle forudsætninger, som skal være opfyldt.

Men det er ikke helt sort på hvidt.

Michael Ern Nielsen understreger, at der helt generelt skal være tale om en såkaldt køberetlig mangel. Det kræver, at der er en fejl, som har været til stede ved leveringstidspunktet, eller at årsagen til, at fejlen er opstået, har været det.

»Så vidt jeg er orienteret, så er fejlen i dette tilfælde stadig et mysterium, så det er svært at sige, om årsagen har været til stede på leveringstidspunktet. Men med sådan en type fejl vil det som udgangspunkt være Ford, der har den fulde bevisbyrde,« siger Michael Ern Nielsen.

Derudover er det en forudsætning, at fejlen er 'ud over det forventelige'. 

»Men to andre og afgørende forudsætninger for en ophævelse af købet er, at der har været mulighed for, at fejlen er forsøgt afhjulpet, og at vi nu er ude over det, som man kalder 'rimelig tid',« understreger Michael Ern Nielsen.

»Det begreb er ikke sat på formel, men det er mere to uger end tre måneder.«

»Hos FDM mener vi, at afhjælpning på tre måneder er ude over det, som man kan kalde rimelig tid,« siger Michael Ern Nielsen.

Han forklarer, at det efterfølgende 'som udgangspunkt i henhold til ankenævn for bilers praksis', er normalt, at kunden får sin fulde købesum retur minus et fradrag for det antal kilometer, man har nået at køre.

Det sker efter en 'nogenlunde' fast takst på 50 øre for hver 100.000 kroner bilen har kostet gange antallet af kilometer.

En bil købt til 500.000 kroner, som efterfølgende har kørt 50.000 kilometer vil eksempelvis udløse en tilbagebetaling til køber på 375.000 kroner.

Michael Ern Nielsen forklarer dog i samme åndedrag, at man som køber godt kan indgå et forlig og tage imod en anden pris inden en sag hos ankenævn for biler, hvis man ønsker at komme hurtigere videre.

»Men det skal ikke være forbrugeren, der skal æde det tab. Og derfor kan et tilbud om markedspris være problematisk lige nu, hvor priserne på biler er faldet relativt meget,« siger Michael Ern Nielsen.

B.T. har forsøgt at stille spørgsmål til Ford Danmark omkring både undersøgelsen og om, hvordan man forholder sig til Ann Kristiansen og Kim Nygaards frustration. 

Til det svarer Ford Danmark:

»Sikkerhed er en topprioritet hos Ford. Vi tager kundernes feedback meget alvorligt. Den aktuelle undersøgelse er stadig i gang,« skriver Fords kommunikationschef Lene Dahlquist i en mail.

»Vi vil informere vores kunder, så snart vi har relevante oplysninger at dele.«

»Vi er derudover i åben dialog med de relevante lokale myndigheder i Danmark,« forklarer Lene Dahlquist.