Danskere med lav indkomst og langt til arbejde skal have mulighed for at køre billigt – rigtig billigt – i elbil. 

Sådan lyder et nyt udspil fra Enhedslisten, som vil give adgang til at lease elbiler til helt ned til 1.000 kroner om måneden.

Men hvem skal så betale?

Det skal bankerne og de allerrigeste danskere, fastslår politisk ordfører Pelle Dragsted (Ø).

Enhedslisten foreslår med inspiration fra Frankrig, at blandt andet danske familier med en samlet lønindkomst på under 600.000 kroner, som har mere end 15 kilometer på arbejde, får mulighed for at lease elbil for helt ned til 1.000 kroner – alt efter størrelsen på elbilen.

»Det er vigtigt, at den grønne omstilling ikke efterlader borgerne med regningen,« siger Pelle Dragsted til B.T. om tankerne bag forslaget.

»Der er mange danskere, der i dag kører rundt i en ældre dieselbil, og for dem er der meget langt op til elbilerne. Dem kan de slet ikke købe, selv om de gerne vil vælge det grønne alternativ.«

»Samtidig oplever danskerne, at priserne på brændstof stiger og stiger, men de kan ikke gøre noget. Og de stigninger rammer hårdest for de mennesker, som i forvejen er ramt på økonomien,« konstaterer Pelle Dragsted.

Ordningen skal forstås som en overgangsløsning frem mod 2030, hvor man forventer, at brugtvognsmarkedet vil kunne løse problemet med, at der ikke findes tilstrækkeligt mange billige elbilalternativer.

Den samlede regning for årene frem mod 2030 vil ifølge Pelle Dragsted løbe op i 6,3 milliarder kroner. Og det vil give yderligere 100.000 elbiler på de danske veje.

Regningen skal betales ved hjælp af en skat på ekstremt høje overskud hos de danske banker samt af en engangsskat på én procent på private formuer på mere end 35 millioner kroner, foreslår Enhedslisten.

Hvorfor skal de rigeste betale?

»Baggrunden for det er, at hvis man ser på, hvem der udleder meget CO2, så er der en skæv balance,« siger Pelle Dragsted.

»Den rigeste én procent udleder 10 gange så meget CO2 som den gennemsnitlige dansker.«

»Derfor synes vi, at det er fair nok, at dem, der har de bredeste økonomiske skuldre og har ansvaret også bidrager til, at dem med lav indkomst kommer økonomisk tørskoet igennem den grønne omstilling,« siger han.

Det er elbiler som denne Renault 5, som Enhedslisten vil give danskerne med lav indkomst og langt på arbejde mulighed for at lease meget billigt.
Det er elbiler som denne Renault 5, som Enhedslisten vil give danskerne med lav indkomst og langt på arbejde mulighed for at lease meget billigt. Foto: Fabrice Coffrini/AFP/Ritzau Scanpix
Vis mere

Transportminister Thomas Danielsen (V) er imidlertid ikke fan af idéen.

»En statslig ordning, hvor man stort set forærer biler væk til en bestemt målgruppe, den vil formentlig være populær, du får bare ikke rigtig mobilet eller grøn omstilling for pengene,« siger Thomas Danielsen til TV2.

Men fra forbruger- og interesseorganisationen FDM modtager forslaget anderledes positiv respons.

»Hvis man kigger på folkeliggørelsen af den grønne omstilling, så synes vi faktisk, at det er et interessant forslag,« fastslår Torben Lund Kudsk, som er afdelingschef hos økonomisk politisk sekretariat i FDM, til B.T.

»Vi deler bekymringen om, hvordan man får den grønne omstilling folkeliggjort,« tilføjer han.

Torben Lund Kudsk  pointerer, at langt de fleste af de danskere, der har købt eller er i gang med at købe elbil, er relativt ressourcestærke familier.

»Sidste år kostede den gennemsnitlige nye fossilbil i Danmark omkring 250.000 kroner, mens det for elbilernes vedkommende var cirka 490.000 kroner,« siger han.

»Prisen på elbiler er bare en udfordring for mange, så langt de fleste køber brugte fossilbiler,« tilføjer han.

Torben Lund Kudsk forklarer, at der bliver solgt cirka fem brugte biler til private danskere for hver ny.

Og han peger på, at man i Tyskland gjorde et forfejlet forsøg på at hjælpe elbilerne på vej ved at give tilskud.

»Det betød, at bilerne endte med at finde vej til udlandet, blandt andet Danmark, hvor den grønne omstilling dermed har haft stor glæde af det tyske tilskud,« siger Torben Lund Kudsk.

»Tanken om at lease bilerne vil være en bedre måde at løse problemet på,« konstaterer han.

Hos FDM ønsker man ikke at kommentere på den finansiering af forslaget, som Pelle Dragsted har fremlagt.

Har du lyttet til B.T.s pengepodcast Spar Kassen? I dette afsnit ser vi på, hvordan du kan spare tusindvis af kroner på eksempelvis bilforsikring og -lån. 

Og måske på at køre anderledes?