KOMMENTAR

Så Ron Dennis vil have danske firmaer på banen, inden han tager stilling til, hvem der skal have pladsen ved siden af Fernando Alonso i 2015.

Uanset hvordan man fortolker McLaren-bossens ord, var det den grundlæggende besked i det interview, han fredag gav TV3s Luna Christofi.

Dennis’ ord bliver over alt opfattet, som om McLaren efterlyser danske sponsorer. Ethvert Formel 1-team vil gerne have nye sponsorer, men for det første vil det ligne Ron Dennis meget dårligt nærmest at gå tiggergang på tv. Og for det andet bliver McLarens 2015-budget også uden danske sponsorer sandsynligvis det stærkeste nogensinde.

Med Hondas gratis motorer sparer man det trecifrede millionbeløb, man årligt har overført til Stuttgart for at køre med Mercedes power. Honda vil angiveligt også pumpe penge ind i driftsbudgettet – og ifølge vedholdende rygter også betale Fernando Alonsos løn.

Spanieren vil i alle tilfælde trække store, spanske sponsorer til teamet, og andenkøreren bliver billig. Hvis det bliver Jenson Button, kan han presses i løn – hvis det bliver Kevin Magnussen, er der stadig tale om en lærlingetakst.

Jeg tror derfor ikke på, at det er sponsorer i klassisk forstand, Ron Dennis efterlyser, når han snakker om danske firmaer.

For at forstå hvad der sker bag kulisserne, skal man kende ejerforholdet i McLaren Group, moderselskabet, der blandt meget andet også ejer Formel 1-teamet. Her ejes 50 procent af aktierne af Mumtalakat, en investeringsfond, der kontrolleres af kongefamilien i Bahrain.

Ron Dennis og hans mangeårige forretningspartner, Mansour Ojjeh, ejer hver 25 procent. Det er indviklede regler om de forskellige aktiers stemmeret, men det centrale i den forbindelse er, at Dennis længe har været på udkig efter nye investorer, der kan hjælpe ham med at udvide sin aktiepost.

Der er dem, der hævder, at Dennis kun blev genindsat som chef for McLaren-gruppen, fordi han lovede at skaffe nye investorer – og at han ryger ud igen, hvis ikke de nye investorer kommer på banen inden for kort tid.

Derfor tror jeg, at Ron Dennis meget velgennemtænkte og velformulerede ord var en besked til store, danske firmaer om, at McLaren-gruppen kunne være et interessant investeringsobjekt.

Vi taler om meget store beløb, og derfor taler vi om en meget lille håndfuld danske firmaer, der kan løfte opgaven. Firmaer a la Lego (Kjeld Kirk Kristiansen var McLaren-gæst i Monza i september) eller Bestseller, hvor Anders Holch Povlsen ofte er på McLarens gæsteliste – også her i Abu Dhabi.

Hvis Ron Dennis diskret fisker efter danske penge, er Kevin Magnussen en effektiv løftestang – specielt over for Bestseller, der allerede har investeret et betydeligt millionbeløb i ham

Det vil simpelthen være dårlig forhandlingstaktik at bekræfte Kevin Magnussen som 2015-kører, inden man har snakket færdig med danske investorer.