KOMMENTAR

Honda varmer op til en lun søndag. Selvom løbet finder sted efter mørkets frembrud vil Bahrains Grand Prix (søndag i eftermiddag klokken 17.00 dansk tid) blive kørt i temperaturer på den anden side af 30 grader – og dér har japanernes nye Formel 1-motor det svært.

På tærsklen til årets fjerde løb er det tydeligt, at Honda (og partner-teamet McLaren) har undervurderet opgaven. Motorsportschef Yasuhisa Arais snak fra sidste efterår om at være konkurrencedygtig fra sæsonstarten og vinde løb i 2015 kan man i dag kun smile overværende af. McLaren-kørerne Jenson Button og Fernando Alonso tøffer rundt bagest i feltet, hvor Honda-motoren i Shanghai i sidste weekend lød som en udboret Puch Maxi. Uden Manor-teamet, der har været i betalingsstandsning i store dele af vinteren, og som har et 2015-budget på måske 10 procent af McLaren-Hondas, ville Button og Alonso have startet Kinas Grand Prix fra sidste række.

Det er skidt – rigtig skidt.

OK – McLaren-Honda-kørernes omgangstider er rykket tættere på konkurrenterne, siden stakkels Kevin Magnussen slet ikke kom til start i sæsonpremieren i Australien for fem uger siden, fordi Honda-motoren brændte sammen på vej ud af pitten.

Den reducerede afstand op til bundholdene Lotus og Force India er dét, McLaren-ledelsen og -kørerne gang på gang fremhæver. Men det er altså ikke så imponerende, som man gerne vil gøre det til.

For det første startede man så lang tilbage, at det reelt kun kunne køre én vej. Og for det andet er det først nu, det begynder at blive svært. Indtil nu har man høstet de lavthængende frugter: At gå fra at være 15 procent til ’kun’ 10 procent langsommere er relativt nemt med de ressourcer, McLaren og Honda i fællesskab råder over.

Det er de sidste to-tre procent – dem, der betyder, at man kan være med i kampen om podie-placeringerne og i sidste ende grandprix-sejrene – der er svære. Disse sidste procenter er McLaren-Honda endnu ikke i nærheden af. Og når de nærmer sig, står Mercedes og Ferrari jo ikke stille – de udvikler og forbedrer også hele tiden deres biler.

Honda-motorens udvikling hæmmes af, at det kun er McLaren, der kører med den japanske V6’er. Med kun to biler, der sjældent kører en hel træning uden problemer, får man ganske enkelt ikke samme datamængde som konkurrenterne.

Manglende data kan forsinke udviklingen af Honda-motoren yderligere, og det ventes derfor, at japanerne vil levere motorer til endnu et team i 2016.

Man kan spørge sig selv, hvem af midter-holdene, der skulle være interesseret i en svag og underudviklet Honda-motor. Men dét er der flere, der vil være: I øjeblikket betaler Force India (Mercedes) og Manor (Ferrari) for eksempel omkring 150 millioner om året for deres motorer – hvis Honda tilbyder de økonomisk pressede hold en billigere løsning, vil mange være interesseret.

Og trods alle de nuværende problemer virker Honda så fokuserede på Formel 1, at deres motor før eller siden bliver konkurrencedygtig.

I øjeblikket ligner det bare mest ’siden’…

 

 

 

 

 

 

Honda har

undervurderet F1

Det er først nu,

det bliver svært

Men Honda BLIVER

konkurrencedygtig