Peter Sagan røg på røv og albuer, da en motorcykel mejede slovakken ned på 8. etape af Vuelta a España. Tinkoff-Saxo truede med et sagsanlæg mod de ansvarlige. Men i et åbent brev fortæller holdet nu, at de dropper sagsanlægget til fordel en undskyldning og lidt ekstra.

I brevet, der er adresseret til Vuelta-organisationen og det internationale cykleforbund, UCI, skriver Tinkoff-Saxo, at det kun ville være rimeligt, hvis holdet fik erstatning for uheldet.

»Tinkoff-Saxo og Peter Sagan, en af de højest profilerede ryttere i feltet, og en rytter, som holdets succes i Vueltaen i stor grad afhang af, har lidt direkte og indirekte skader på grund af uheldet, derfor ville det kun være rimeligt at søge ordentlig erstatning fra de ansvarlige parter.« skriver holdet i brevet.

Men i stedet for et retsligt efterspil forlanger holdet en officiel undskyldning fra Vuelta-ledelsen. Derudover foreslår de også, at de præmiepenge, som den grønne trøje vil have indbragt holdet, skal gå til velgørenhed.

»Selv om det ikke på nogen måde kompenserer vores tab, foreslår vi, at Unipublic (red. organisationen bag Vueltaen) tilbyder en donation til en velgørende organisation - bestemt af Tinkoff Sport A/S efter aftale med Peter Sagan - svarende til værdien af præmien for den grønnetrøje, eller foreslå et alternativ, som anerkender, at arrangørerne har et ansvar for sikkerheden af deres event.«

Tinkoff-Saxo fremstiller i alt fem punkter, som også indebærer, at den bøde Sagan fik for sit raseriudbrud efter styrtet, bliver annulleret.

Problemer med motorcykler, der påkører rytterne blev også udstillet under sommerens Tour de France, da Jakob Fuglsang (Astana) blev kørt ned af en slingrende motorcykel. Og i Clasica San Sebastian - blev belgieren Greg van Avermaet (BMC) kørt i asfalten af en motorcykel. I det åbne brev ligger Tinkoff-Saxo også pres på UCI om at komme problemet til livs.

»Vi beder også om, at UCI indleder - i samråd med vores og andre holds repræsentanter og andre relevante interessenter - en gennemgang af de regler, der regulerer adgangen til køretøjer i løbet og den måde køretøjerne kører på, mens de passerer feltet, med den hensigt at gennemføre passende ændringer af reglerne senest i starten af 2016 sæsonen.«