Hvis Bjarne Riis selv vil starte et nyt cykelhold, så skal han grave dybt i sin egen pengekasse - eller i hvert fald i den, som eventuelle sponsorer administrerer. Startkapitalen lyder nemlig på 100 millioner kroner.

Spekulationerne om et comeback til Bjarne Riis er taget til i styrke på det seneste. Hovedpersonen selv har ellers ikke ligefrem jublet, når han har fået spørgsmål om sin fremtid, men i takt med at flere personer omkring ham - blandt andre de gode venner Brian Holm og Lars Seier Christensen - har talt varmt om et eventuelt samarbejde i fremtiden, så er smilet stille og roligt kommet frem på Riis' ansigt.

Endnu er der intet konkret, vender Bjarne Riis hele tiden tilbage til, men det er bestemt ikke grebet ud af den blå luft at sige, at det virker overvejende sandsynligt, at Bjarne Riis en dag i fremtiden vender tilbage til cykelsporten. Riis har nu i flere interviews haft muligheden for at hamre en solid pæl igennem spekulationerne om, at han pønser på et comeback, men han har ikke gjort det og i stedet senest brugt ord som 'spændende' om et eventuelt samarbejde med netop Brian Holm og Saxo Bank-ejer Lars Seier Christensen.

Lige nu synes det interessante mere at være spørgsmålet om, hvordan Bjarne Riis kommer tilbage, end om Riis kommer tilbage.

Til det formål har Bjarne Riis flere muligheder. Hvis han vil bygge et nyt cykelhold op fra bunden, som han var med til på det, der i dag hedder Tinkoff-Saxo, så kræver det - foruden en pæn check på 100 millioner kroner - en række andre ting.

BT giver dig her overblikket over de fem punkter, som Riis skal opfylde, hvis han vil starte et nyt hold fra bunden samt to andre muligheder for 'Ørnen fra Herning'.

Her er Riis' tre mulige veje tilbage i cykelsporten:

Begynde helt fra bunden
Det er en mulighed, men det er en langstrakt proces, hvor Bjarne Riis ikke kan forlade sig på sponsorkronerne fra Lars Seier Christensen, før man har bevist sit værd. BT har talt med en række kilder, der peger på, at det er en stor opgave at kaste sig over. Følgende fem punkter skal opfyldes:

1. Vision og identitet
Der skal udarbejdes nogle klare visioner og nogle ambitiøse målsætninger, der kan tiltrække de rigtige ryttere, sponsorer og medarbejdere. Der skal skabes den rette opmærksomhed omkring projektet.

2. 100 mio. kr. i startkapital
Finansiel styrke er en absolut nødvendighed for at starte et professionelt cykelhold. Der skal findes en hovedsponsor eller to, der er villig til at investere mange penge i et hold. Og her snakker vi op imod 100 millioner kroner. Sponsorerne skal binde sig for en fireårig periode.

»I bund og grund er det primært et spørgsmål om penge. Det, der først og fremmest skal til for at grundlægge et cykelhold, er penge,« siger Claus Hembo, ejer af hedengangne Christina Watches-Kuma.

3. Finde de rette folk
Næste skridt er at sammensætte det rigtige hold, og det er et kæmpe arbejde. Udover omkring 25 cykelryttere skal der ansættes omkring 50 personer. Det drejer sig om sportsdirektører, mekanikere, soigneurs, læger, massører, marketingfolk og sekretærer.

4. Mindre sponsorer
En masse mindre sponsorater skal på plads for at skaffe udstyr. Der skal laves aftaler med cykelfabrikanter, drikkedunksfabrikanter, tøjfabrikanter osv. Derudover skal der skaffes lastbiler, servicebiler og holdbusser, hvilket som regel er en del af et sponsorat.

5. Organisatorisk arbejde
Til slut venter et større stykke organisatorisk fodarbejde. Der skal indhentes en længere række licenser. Der skal blandt andet indhentes bankgarantier. Over for UCI skal man kunne dokumentere, at der er kontrakt med 15 ryttere, som beviseligt er sportsligt kvalificeret til at køre på et af verdens 15 bedste hold.

Købe sig ind på toppen:
Den mest sandsynlige løsning for Bjarne Riis. Lars Seier Christensen har flere gange understreget, at han som sponsor kun er interesseret i at tilhøre den absolutte verdenstop efter otte år i sporten. Han pointerer også, at han ikke ønsker at agere startkapital – der skal altså være et brugbart produkt fra første dag, hvis Saxo Bank skal overveje et sponsorat.

Bjarne Riis har tidligere flirtet med Cannondale, der er sammen med Garmin, mens hold som Lampre, Etixx-QuickStep og BMC også er mulige partnere.

Overtage et hold på lavere niveau:
Virker umiddelbart usandsynligt. Hvis Bjarne Riis skulle overtage et hold Continental eller ProContinental, altså fra tredje eller anden kategori, vil det kræve flere år, før han kan gøre sin entre på den store scene igen. Bjarne Riis har da også flere gange sagt, at hvis han skal tilbage i cykelsporten, skal det være på højeste niveau. Lars Seier Christensen vil heller ikke være interesseret i at kaste penge efter et hold, der ikke er sikret adgang til Tour de France, som står for over halvdelen af den samlede eksponering på årsplan.