Torsdag bragte det schweiziske medie Blick nyheden om, at den populære Magnum-is var blevet mindre i både Schweiz og Tyskland.

Her er flere af varianterne gået fra en størrelse på 120 til 110 milliliter.

Men hvis de danske isspisere tror, at de går fri, så kan de godt tro om igen.

For 'skaden' er faktisk allerede sket. Det bekræfter firmaet bag Magnum, Unilever.

»Det er korrekt, at produkstørrelsen for Magnum blev ændret i begyndelsen af dette år,« skriver Sandhya Forselius, kommunikationsansvarlig for Unilever Nordic, i en mail til B.T.

Hun uddyber, at der at tale om Magnum Multipack – både dem med tre og seks is i – og Impulse single Magnum Strawberry White, som er gået fra 110 til 100 milliliter.

En single Magnum Classic beholder sin størrelse på 110 milliliter.

Der er to hovedårsager til ændringerne, som er øgede omkostninger til emballage og et ønske om at reducere forbruget af sukker.

»Under vores Unilever ernæringsforpligtelser fortsætter vi med at øge vores indsats ved at begrænse sukker og kalorier på tværs af vores emballerede isportefølje. Vi stræber efter, at 95 procent af vores emballerede is ikke indeholder mere end 22 gram sukker per portion inden 2025,« forklarer Sandhya Forselius.

Samtidig påpeger hun, at det er forhandlerne og butiksejerne, der bestemmer prisen for den is, de sælger, og at den derfor kan variere fra butik til butik.

Lyt med 23.15 minutter inde i episoden, hvor Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, fortæller, hvordan du kan mindske dit madbudget med op mod 20 procent.