December står for døren, men julemåneden er ikke bare lig med familiehygge og idyllisk optakt til hjerternes fest. Det er også nu, risikoen for fejltrin på jobbet er størst. Men hvordan tackler du din brøler?

December er højsæson for bommerter. Men hvad gør du, hvis/når du har dummet dig på jobbet. Kommer du til at gå i kopirummet med en kollega, kaste op ud over afdelingschefen eller tale lidt få ærligt med direktøren til julefrokost, så er der hjælp at hente. Det gælder også, hvis du begår en fejl på kontoret i det daglige.

Den britiske avis The Telegraph har spurgt en række eksperter, hvad man gør, hvis man dummer sig på jobbet, og rådene kan faktisk bruges på fejtrin begået både ved skrivebordet og på dansegulvet.

1. Indrøm det

Forretningscoach Nigel Risner råder dig til med det samme at stå ved det, du har gjort.

»Hvis du begår en fejl, er det første, du skal gøre at indrømme det. Hvis du forsøger at skjule det, skaber det altid flere problemer, og derefter vil du miste al tillid,« siger han.

Har du dummert dig i en mail, foreslår han, at du sender en undskyldning ud til alle, der har været berørt af din fejl.

»Hvis du er på forkant med problemerne og indrømmer, at du har begået en fejl, undgår du at blive beskyldt for at forsøge at dække over din bommert. Den risiko undgår du ved at indrømme, at du har begået en fejl,« siger Nigel Risner.

2. Tag ejerskab

Karrierecoach Evelyn Cotter mener, at du skal tage ejerskab for din fejl og være synlig, selv om du måske har mest af alt har lyst til at krybe i et musehul.

»Det er måske ulogisk, hvis du skammer dig eller er flov, men lad være med at undgå folk. Det vil kun give yderligere brændstof til din fejl. Gør alt hvad du kan for at vise, at du er andet og mere end din bommert. Vær åben og ansvarlig og forsøg at vise, at du har lært af og udviklet dig på grund af din fejl.«

3. Søg hjælp

John Lees, som er ekspert i karrierstrategi, råder dig til at søge hjælp.

»Hvis du har misforstået omgangstonen i din virksomhed eller misforstået kulturen i organisationen, så find hurtigt en mentor. En, som kan afkode organisationen for dig og give dig et ærligt billede af, hvordan din bommert ser ud i det store billede,« forklarer han over for avisen.

4. Op på hesten igen

Evelyn Cotter mener derimod, at det bedste er at arbejde endnu hårdere på at vise, at du er uundværlig.

»Tag initiativ i forhold til din chef. Sørg for at mødes med ham en gang om ugen - om det så kun er 15 minutter - for at diskutere, hvad du arbejder på og hvordan du bidrager til virksomheden.

På den måde viser du, at du er engageret og (alligevel) en, han/hun kan stole på.

 

5. Tilgiv dig selv

 

Endelig det sidste, og måske vigtigste, råd fra Evelyn Cotter. Tilgiv dig selv. Kun på den måde kan du for alvor komme videre.

»Tilgiv dig selv og kom videre. Livet er fyldt med erfaringer, vi kan lære af, og hvis du ikke begår fejl, så lever du ikke!« siger hun.

Hvis du frygter, at nogle vil kommentere din fejl, så forbered et par svar, du kan fyre af, lyder rådet.