Der skal investeres yderligere tre milliarder kroner i reformen af folkeskolen, hvis den skal fungere.

Sådan lyder en opsigtsvækkende melding fra formanden for Danmarks Lærerforening, Anders Bondo Christensen, skriver BT.

»Hele reformen står og falder med, om skolen får mulighed for at løfte reformen. Det lyder meget godt med flere skoletimer. Men det skal også være bedre skoletimer. Og der må politikerne tage over. Der er brug for flere ressourcer, flere penge.«

Spørgsmål: Hvor mange penge?

»Tre milliarder. Der er brug for at ansætte flere lærere, hvis reformen skal leve op til ambitionerne.«

Spørgsmål: Hvor mange lærere taler du om?

»6.000-9.000 lærere. Og det er såmænd bare sådan cirka, hvad der er skåret ned med de seneste fire år, og det vil jo sige hovedsageligt under den nuværende regering. Antallet af lærere er i den periode blevet skåret med 11 procent,« siger Anders Bondo, der også er utilfreds med, at børn med særlige problemer som ADHD og lignende bliver sluset ind i almindelige skoleklasser.

»Det er en skidt begyndelse for reformen. Almindelige lærere bliver kastet hovedkulds ind i problemstillinger, de ikke er uddannet til at løse,« siger Anders Bondo.

Undervisningsministeriet oplyser, at nedskæringerne falder sammen med, at der har været mindre årgange i skolerne. Der har været et fald i antallet af folkeskolelærere på cirka otte procent fra 2010 til 2014 - hvilket betyder, at antallet af elever pr. lærerårsværk er uændret på 12,2 elever pr. lærer.

Når børnene begynder på det nye skoleår i august, er meget lavet om, og nogle steder er det i en proces. For det første får børnene en længere skoledag - de mindste elever slutter omkring klokken 14 og de ældste omkring klokken 15.

Der bliver flere dansk- og matematiktimer, engelsk fra 1. klasse, tysk eller fransk fra 5. klasse og et valgfrit fremmedsprog fra 7. klasse.

Desuden bliver der lektiehjælp hver eftermiddag og 45 minutters daglig motion i snit.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) siger:

»Vi har ladet rigtig mange penge følge med reformen allerede, omkring fire milliarder frem til 2020. Heraf målretter regeringen i alt en milliard kroner i 2014-2020 til kompetenceløft for lærere og pædagoger. Og det drejer sig om, at lærerne skal undervise to timer mere om ugen. I dag har de 16 undervisningstimer, fremover vil de have 18. Men det sker alt sammen inden for de 37 timers arbejdsuge, alle har.

Spørgsmål: Hvad bliver de fire milliarder ellers brugt på?

»En stor del af det er efteruddannelse, og så bliver de brugt på konsulenter og andre folk, man kan sparre med, så det lykkes at få en bedre skole.

Spørgsmål: Mener du slet ikke, at der skal ansættes flere lærere?

»Jamen, der bliver da ansat flere lærere rundt om i de forskellige kommuner. Det er noget, man må finde ud af lokalt.

Spørgsmål: Er planerne for ambitiøse i forhold til midlerne?

»Vi skal være meget ambitiøse. Vi skal have en bedre skole med nye måder at lære på, mere leg og læring og undervisning. Og jeg håber, at alle bliver glade for det, når det nye skoleår begynder,« siger Christine Antorini til BT.