DR-værten Emil Thorup blev tidligere i år fejret som vinder af en storstilet konkurrence arrangeret af flyselskabet SAS. Nu anklages SAS for at have fuppet med konkurrencen og udråbt en forkert vinder.

Ifølge den svenske avis Aftonbladet, afholdt SAS en billede-konkurrence, hvor man kunne vinde en rejse for to til Tokyo, hvis man høstede flest likes på Instagram.

Den konkurrence ville den danske tv-vært Emil Thorup gerne deltage i, så han lagde et billede af sig selv med en SAS-papirsflyver i hånden. Det skulle vise sig at være en god beslutning, da Thorups billede hurtigt blev populært blandt instagram-brugerne. 

Men undervejs i konkurrencen, valgte SAS at ændre på reglerne, fordi de havde mistanke om, at andre deltagende i konkurrencen havde købt eller anvendt robotter for at få flere likes.

- Vi kunne se, at nogle af deltagerne havde fået en eksplosiv stigning i antallet af personer, der likede deres billeder, siger pressemedarbejder i SAS, Tormod Sandsten. 

Derfor valgte SAS strategisk at ændre konkurrencereglerne ved at lade en jury bestemme vinderen, som de fandt mest værdig - uanset hvor mange likes et billede måtte få.

Da konkurrencen sluttede, udråbte flyselskabet den danske radio og tv-vært Emil Thorup til den store vinder. Men egentlig fik Thorups Instagram-billede blot en fjerdeplads over antallet af likes. Og derfor er han ikke den "rigtige" vinder af konkurrencen. 

- Vi havde lavet en samlet vurdering af, hvem der havde den mest naturlige udvikling i antallet af likes, siger Tormod Sandsten. 

Selvom der bliver klaget over SAS' håndtering af konkurrencen, vil de ikke ændre på proceduren.

24-årige Sven fra Sverige var egentlig den rigtige vinder af konkurrencen, da han havde skrabet 8333 likes, mens Emil Thorup kun fik 3640..

- De nægter at indrømme, at de har handlet helt forkert i denne konkurrence. Det er trist, at de pludselig ændrer betingelserne for konkurrencen ved at lade en jury vælge billedet, siger Sven, der er sikker på, at SAS valgte Emil Thorup, så SAS kunne få bedre reklame.