B. T. MENER: FC Københavns nye sponsoraftale er større end landsholdets - den udvikling vil fortsætte

Det er helt i tråd med den generelle udvikling i fodboldens verden, at FC København torsdag kunne offentliggøre, at man har tegnet en sponsoraftale med Adidas, der er nogle millioner kroner bedre end den, landsholdet har med samme tøjfirma.

For landsholdets status bliver til stadighed mere og mere kuriøs i den milliard-forretning, som verdens mest populære sportsgren er.

Den udvikling understreges af, at når foråret for alvor holder sit indtog, vil Barcelona-trøjer med Messi stående på ryggen være langt, langt mere udbredte end landsholdstrøjer med Bendtners navn, når smådrenge og piger går i gang med de første træninger.

Det er klubberne, der er hele grundsøjlen i forretningsmodellen, fordi det er her, man får den mest følelsesladede opbakning fra tilskuerne - og dermed også den største købevillighed. For det er naturligvis, hvad det hele handler om: at sponsoren får sin investering hjem via flere solgte produkter.

Derfor giver det også mening, at Adidas har lavet en aftale med landets bedste klubhold, der potentielt kaster 20 mio. kr. årligt af sig til FC København, mens landsholdet må nøjes med omkring 17 mio. kr.

Vurderingen er ganske enkelt, at eksponeringen og dermed også muligheden for at påvirke forbrugerne er bedre på et klubhold.

Det er en verdensomspændende udvikling, der også farver selve vores opfattelse af spillet og hvem heltene er. Diego Maradona og at Pélé bliver altid nævnt som de største spillere nogensinde - fordi de var fænomenale for deres landshold.

Pélé hentede fire VM-titler hjem til Brasilien, mens Diego Maradona nærmest ene mand gjorde Argentina til verdensmestre i 1986.

De sidste tre år er Lionel Messi blevet kåret til verdens bedste fodboldspiller, selv om han aldrig har været en succes på landsholdet, men omvendt har overstrålet alle i FC Barcelona.

Det er med andre ord klubholdene, der skaber de største helte og idoler. Cristiano Ronaldo er, sammen med Lionel Messi, den bedste eksponent for en virksomhed.

Men udelukkende på baggrund af sine præstationer for Real Madrid. Hvad han laver på det portugisiske landshold, er anderledes anonymt.

Det betyder ikke, at landsholdet har mistet sin relevans. Men det er stadig mere klart, at fodboldens verdensomspændende succes ikke skabes af landsholdene, men snarere af Champions League med den mere udbredte tilstedeværelse.

Det danske landshold i fodbold vil, ligesom i masser af andre lande verden over, have stor folkelig opbakning.

Men tidligere tiders hovedrolle er udskiftet med en mere kuriøs birolle. Det vidner FC Københavns nye sponsoraftale om.

Det betyder ligeledes, at det danske landshold skal konkurrere endnu mere om vores opmærksomhed og engagement i fremtiden -tiden, hvor det var givet, at landsholdet var det ypperste i den danske fodboldverden, er under forandring.