Mads Herschend måtte kæmpe for livet, efter han blev kørt frontalt ned på racercykel. Nu beder han om tålmodighed og forståelse i trafikken.

Åh nej, ikke igen. Han kunne jo være død. Den slags må bare ikke ske. Sådan reagerede Mads Herschend, da han så det voldsomme billede af triatleten Henrik Hyldelund, der frontalt bliver kørt ned af en bil under søndagens danmarksmesterskab.

For knap to måneder siden blev Mads Herschend selv udsat for det samme under et eliteløb i landets bedste række, A-klassen. I modsætning til triatleten slap den 23-årige cykelrytter langtfra lige så heldigt.

- Jeg ramte med hovedet først og fik fem brud i venstre side af ansigtet. To sektioner af kæben brækkede helt af. Mit ene øje blev nær trykket ud,og jeg og fik tre hjerneblødninger. Jeg fløj videre hen over bilen og landede på asfalten. Det var nok der, min ryg brækkede to steder, brystbenet brækkede og lungerne klappede sammen, siger Mads Herschend om ulykken, der var tæt på at koste ham livet.

Hensyn fra begge sider

Han fortæller sin blodige historie i håb om, at det aldrig sker igen. Hverken for ham eller nogen anden. Søndag var det lige ved og næsten i Aalborg, da triatleten Henrik Hyldelund mirakuløst slap med overfladiske skrammer efter mødet med en bil på afveje. Derfor opfordrer Mads Herschend nu bilister og cyklister til at tage hensyn til hinanden.

- Jeg efterlyser, at der bliver taget hensyn fra begge sider. Det må kunne gøres på en bedre måde end i dag, hvor man risikerer at blive kastet ad helvede til af en bil, hvis man stiller op til løb. Det burde aldrig kunne ske, og da slet ikke til et danmarksmesterskab, siger Mads Herschend, der håber på, at politi, sportsklubber og kommuner kan mødes om en løsning på problemet.

Sjældent på lukkede veje

- Jeg føler, at der er noget galt. Specielt efter det, jeg har været igennem, og det så sker igen kun to måneder senere. Vi danskere må kunne finde en forståelse for hinanden frem. Til hverdag må cyklisterne respektere, at vi kun har vejen til låns. Omvendt må bilisterne tage hensyn, når vi kører løb. Det med, at man ikke lige har to minutter, det var ved at koste mig livet, og Henrik Hyldelund var heldig, siger han.

I modsætning til Tour de France foregår sports- og cykelløb i Danmark sjældent på helt lukkede veje. Deltagerne kører på veje, der er helt eller delvist åbne for trafik, der kører med og mod trafikken. Frivillige sørger for at holde trafikken tilbage, mens deltagerne passerer. Foran feltet kører politi eller frivillige såkaldte ‘race-marshalls’, der stopper trafikken mens feltet suser forbi. Det er ofte her, de farlige situationer opstår.

Mads Herschend blev kørt ned, da en modkørende bilist ikke fulgte anvisningerne fra en race-marshall. I søndagens tilfælde røg triatleten i asfalten, da bilisten ignorerede en afspærring og de frivilliges anvisninger.

- Vi kan ikke lukke vejene, det er urealistisk. Men måske kortere rundstrækninger med ensrettet trafik, så biler stadig må køre der, men der er ingen modkørende. Jeg siger ikke, at det er løsningen, men det er sådan, jeg har tænkt, lyder det fra den sårede cykelrytter, der blev fløjet til Rigshospitalet med redningshelikopter efter ulykken ved Sorø på Sjælland.

- Det første, min kæreste og mine forældre fik at vide, var, at lægerne ikke var sikre på, om jeg blev her. Jeg blev lagt i respirator og kunstig koma med det samme. Sent søndag blev jeg erklæret stabil. Det er ikke mig, der har været ude for en grim oplevelse, det er mine pårørende. Jeg har bare fået tæsk, men de har stået på en hospitalsgang og ventet på, at lægen kom ud og fortalte, hvad der var sket. Det er der ingen, der fortjener at opleve.

Genoptræning

I dag er Mads Herschend godt i gang med genoptræningen. Han blev udskrevet fra hospitalet i begyndelsen af juni. For nyligt kørte han sin første, korte tur på racercyklen efter ulykken.

Politiet efterforsker vanvidsbilist

Det er endnu ikke afgjort, om bilisten, der kørte Henrik Hyldelund frontalt ned, bliver sigtet, eller om han slipper med en bøde.

Sådan lyder beskeden fra juristerne ved Nordjyllands Politi, der torsdag sendte sagen tilbage på efterforskernes skrivebord.

- Vi skal have foretaget yderligere undersøgelser af, hvad der skete. Vi er nok klar til en afgørelse på torsdag i næste uge, siger jurist Birthe Virenfeldt fra Nordjyllands Politi.

Tidligere på ugen afhørte politiet bilisten, der kørte den førende triatlet ned ved søndagens danske mesterskab i halv jernmand. Bilen kørte i den forkerte vejbane, hvor Henrik Hyldelund kom susende. Sammenstødet skete kort efter et sving og han slap med overfladiske skrammer. Udvikler fælles kampagne

- Om det er bevidst eller ej, det har jeg svært ved at vurdere. Men der var rigtig mange, der forsøgte at få ham til at holde tilbage, men det havde han åbenbart ikke tålmodighed til, har toptriatleten tidligere fortalt.

FDM arbejder netop nu på en kampagne, der skal få både bilister og cyklister til at tage hensyn til hinanden. Danmarks Cykle Union (DCU) er også med i arbejdet.

- Vi er i den forberedende fase nu. Til efteråret holder vi erfaringsmøder med alle relevante parter. Vi vil udvikle en fælles kampagne, der kommunikerer om, hvad god trafikkultur er blandt cyklister og bilister, siger afdelingschef Torben Kudsk fra FDM.

Planen er, at kampagnen skal være klar til næste cykelsæson.