Dyrekortene fik forældrene op i det røde felt, men nu prøver en række supermarkeder sig med Disney-kort, hvor børnene kan samle på Elsa, lynet McQueen og en lang række andre af de elskede figurer - uden garanti for, at de kan få fyldt samlebøgerne op.

Lurer der endnu et oprør fra vrede forældre under overfladen?

Det er ikke mere end nogle få måneder siden, at desperate forældre landet over gik i krig med Dansk Supermarked og dets dyrekort-kampagne, fordi det angiveligt var for svært at samle alle de specielle dyr.

Læs også:

Men det har ikke skræmt dagligvarekoncernen Dagrofa, der står bag butikskæderne Meny, Spar, Kiwi og Min Købmand.

Her kan man i disse uger få en pakke med samlekort fra det elskede Disney-univers, hver gang man køber for 100 kroner. Og præcis som med dyrekortene i Bilka og Føtex er der også her special-kort, der kan være svære at få fat i.

Trods den massive medie-omtale af de utilfredse dyrekort-forældre er Disney-kampagnen imidlertid kommet godt fra land.

»Der er blevet taget rigtig, rigtig godt imod vores Disney-kort, og vi er ret begejstrede for udviklingen. Salget følger forventningen plus det løse - eller godt over budget, som man siger,« lyder det fra marketing- og onlinedirektør i Dagrofa Christian Higraff.

Læs også: Forældre går amok: Her bliver dyrekort brændt af på bål

I Disneys samlekort-serie er der 126 kort, hvoraf 14 af dem er specialkort - som f.eks. en funklende dronning Elsa fra den utroligt populære Disney-film Frost - og på Facebook kan man allerede finde adskillige byttegrupper, hvor forældre forsøger at få fyldt deres børns samlebøger op.

Netop det besværlige i at samle alle kort var det, der antændte de vrede forældre i forbindelse med Dansk Supermarkeds dyrekort-kampagne, men Christian Higraff forsikrer, at man har gjort sit for at tage ved lære at konkurrenten.

»Det har vi selvfølgelig tænkt over. Vi har haft mulighed for at tilpasse vores kampagne i forhold til det, vi har set tidligere, og det, vi har lagt meget fokus på, er, at der er færre kort samlet set, og så er der mange flere kort af dem, som vi ved, at børnene gerne vil have, og som de går op i at samle på,« siger han.

Læs også:

Han slår dog samtidig fast, at det ikke skal være sådan, at alle børn i hele Danmark bare kan få en funklende Elsa eller lynet McQueen.

»Det vil ikke give nogen mening, hverken for os eller for dem, der samler, hvis der lå et special-kort med Elsa fra Frost i hver eneste pakke. Det ville svare til at spille kort, uden at man hædrer vinderen, eller lader alle score i en fodboldkamp. Så er der intet spændingselement, og det er da en stor del af oplevelsen ved at samle, synes jeg.«

»Det er hele tiden en balance mellem, at det ikke skal være for let, for så er der ingen spænding, men det skal heller ikke være for svært, for så bliver det et irritationsmoment. Den balance synes jeg, vi har neglet ret fint,« siger Christian Higraff.

Læs også:

Skulle man mangle et kort, så bliver der holdt officielle byttedage i Kiwi-butikker den 12. september fra kl. 10 til 14 og i Meny-butikker den 19. september fra kl. 10 til 15.

Udover selve kortene har børnene mulighed for at få del i 500.000 præmier, som typisk er en e-bog eller et abonnement til streaming-tjenesten Viaplay. Men er man heldig, rammer man jackpotten: en VIP-tur til Disneyland Paris.

Man kan samle på Elsa, Lynet McQueen og alle de andre elskede Disney- og Pixar-figurer frem til den 2. oktober.