Det skal være lovligt at køre stærkere på danske lande- og motortrafikveje, mener V, DF, K og LA. Socialdemokraterne bakker delvist op.

Hvis du er en af dem, der ofte har lyst til at køre lidt stærkere på danske landeveje eller trykke ekstra på speederen på motortrafikveje, så kan det være oplagt at sætte kryds ved et borgerligt parti til næste folketingsvalg.

Både Venstre, Dansk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance går nemlig ind for at hæve fartgrænsen på de danske veje, skriver Jyllands-Posten.

Helt konkret ønsker partierne, at det skal være lovligt at køre 90 i stedet for 80 kilometer i timen på landeveje, mens fartgrænsen på motortrafikveje bør hæves fra 90 til 100 kilometer i timen.

Partierne præsenterer forslaget i Folketinget fredag, og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen (V), understreger i Jyllands-Posten, at højere fartgrænser bliver en realitet, hvis regeringen bliver blå efter folketingsvalget.

»Vi er ikke betænkelige ved at hæve farten i forhold til trafiksikkerheden, men det er klart, at der selvfølgelig skal skiltes med, hvor der er farlige strækninger, og hvor farten derfor skal være lavere. I Tyskland har man rigtig gode erfaringer med højere hastigheder – uden at det har ført til flere uheld og flere dræbte. Her er farten mange steder 100 kilometer i timen på landevejene,« forklarer Kristian Pihl Lorentzen i avisen.

Socialdemokraternes transportordfører, Rasmus Prehn (S), siger Jyllands-Posten, at partiet ikke umiddelbart går ind for højere fartgrænser, men at det er villigt til at se på differentierede hastigheder på udvalgte strækninger i Danmark.

Udover at hæve hastighedsgrænserne på lande- og motortrafikveje foreslår de borgerligere partier også, at det skal være lovligt at køre 100 kilometer i timen med campingvogn eller trailer.