Manden bag den kontroversielle energidrink Cult kalder det genialt, at Hooters nu kommer til Danmark.

Hvis folk bliver forargede over, at den amerikanske restaurant-kæde Hooters er på vej til København, så går de i alt for små sko. Det mener i hvert fald manden bag alkohol- og energidrinken Cult, Brian Sørensen, som om nogen ved, hvad der kan skabe forargelse i Danmark. I årevis har Cult benyttet sig af letpåklædte eller nøgne kvinder til at sælge alkosodavanden Cult Shaker. Mest kendt er måske »Cult-pigerne«, som hver weekend tager ud i nattelivet og promoverer drikken i lårkorte Cult-uniformer. - Den værste lov i Danmark er janteloven, og forargelse over Hooters eller Cult er et typisk eksempel på netop den lov, mener Brian Sørensen. Tværtimod mener Cult-grundlæggeren, at Hooters’ indtog i Danmark er intet mindre end »genialt«. - Selvfølgelig skal Hooters da til Danmark. Det er på alle måder et genialt koncept. Tænk bare på, at du har skrevet en historie, og den historie er pludselig mest læst over alt, siger Brian Sørensen til Berlingske Nyhedsbureau. Og han har ret. Historien om, at Hooters er på vej til København har spredt sig som en steppebrand i medierne samt på Facebook og Twitter. Manden, der har købt rettighederne til at føre den verdensomspændende amerikanske franchise-kæde til Skandinavien, er iværksætteren Jacob Vestergaard. Han leder nu efter de rette lokaler i København. Hooters-konceptet ligger helt fast på forhånd: Hamburgere, kyllingevinger og bøffer blandet med kolde fadøl og kvindelige servitricer i hotpants og stramme bluser. - Han skal nok klare sig, forsikrer Brian Sørensen fra Cult. - Hooters bliver noget, som folk vil tale om i frokostpausen, så jeg tror på, at han får kæmpesucces i Danmark. Stor succes er også, hvad Cult har haft med introduktionen af »Cult-pigerne«, men konceptet har også fået kritik - blandt andet i DR MAMAs dokumentar om pigernes hverdag. Da programmerne blev sendt, forsøgte ligestillingsminister Manu Sareen (R) at rejse en debat om, hvorvidt det var i orden, at de unge piger måtte lægge krop til lidt af hvert i nattelivet - både fysisk og psykisk. - Er det okay, at de unge kvinder skal udstilles på denne måde i reklamer og til brug i markedsføring af produkterne? spurgte ministeren på Facebook. Brian Sørensen lyder som om, han efterhånden har svaret rigeligt på kritikken: - De kvinder, der vælger jobbet hos Cult eller Hooters, vælger det selv. Vi lever i et frit land. Det er helt i orden ikke at synes om pigernes arbejde, men de har det sjovt, og der er ingen, der vrider armen om på dem, siger han. Mange af Cults piger bruger for eksempel jobbet som et supplement til SUen, og det tror Brian Sørensen også vil komme til at ske for Hooters-servitricerne. - Det er et job, hvor man morer sig samtidig med, at man gør folk glade, forklarer han.