Populære Tinder ændrede spillereglerne inden for dating, og nu følger Happn trop ved at love adgang til attraktive mennesker tæt på dig. Fremtidens dating-apps bliver endnu mere aggressive, siger ekspert.

Jeg trykker på Happn-ikonet på telefonen. Det er første gang, jeg bruger den. Den synkroniserer med mine oplysninger og billeder af mig selv på Facebook og 30 sekunder senere er jeg i gang. Profiler af kvinder i nærheden af mig dukker op. På deres billeder storsmiler de indbydende, mens de står i solen, i Syden eller i solen i Syden. Jeg scroller ned, og flere kommer til. 25, 50, 100 kvinder på omtrent min alder – lige her i indre København.

Sikke noget, at man ikke er single, for cirka halvdelen af disse kvinder er netop nu inden for en radius på 250 meter af mig, oplyser appen. Hvis jeg kigger ud af vinduet, kan jeg måske få øje på nogen af dem?

Synes jeg, at en profil ser særlig spændende ud, kan jeg trykke på hjertet under billedet. Gør vedkommende det samme ved mig, åbner et vindue til at chatte i. En aftale om en drink efter arbejde på vores fælles gadehjørne kan komme i stand på minutter.

Den anden halvdel af kvinderne i appen er nogle, jeg ikke er tæt på lige nu, men som jeg rent fysisk har passeret i løbet af dagen. Den lysende GPS-plet på appens landkort afslører, at jeg måske overhalede en af dem på cykelturen langs Søerne. Måske drønede metroen, jeg sad i, forbi perronen, hvor en anden stod. Måske bor en tredje i lejligheden to etager over min.

Det eneste, jeg og alle disse kvinder har til fælles, er, at vi har Happn-appen installeret på vores smarttelefon. En app, der »skaber forbindelse med de mennesker, du krydser på din vej«. Sådan lyder appens slogan. Og på hjemmesiden forklarer udviklerne:

»Hvorfor skulle vi gå på dating-sider, når vi møder så mange mennesker hver dag?«

Tinder har over 50 millioner bruger

Indtil videre bruger fem millioner mennesker Happn. De fortsætter den trend, der særligt sidste år gjorde Tinder til en kolossal succes både herhjemme og i udlandet. De seneste officielle Tinder-tal stammer fra oktober 2014, hvor programmet havde 50 millioner aktive brugere, der hver dag foretog en milliard profilvisninger.

I Tinder indstiller man aldersgrænser og en maksimal afstand til dem, man gerne vil se – og så starter spillet: Ét billede dukker op ad gangen. Trykker du på krydset under personens billede, kan I aldrig komme til at kommunikere med hinanden. Trykker du på hjertet – og gør vedkommende det samme ved dit billede – starter chatten. Ligesom i Happn kan den føre til alt fra engangsknald over ægteskab til absolut ingenting.

Formålet med at bruge programmer som Tinder er mere udefinerbart, end på klassiske dating sider. Og det er et af trækplastrene, siger Katrine Pihl-Andersen, cand. it. i digital design og kommunikation. Hun skrev sidste år sit speciale om netop Tinder og har også fulgt happn og øvrige matchmaking-apps indtog på markedet de seneste måneder.

»Det er typisk for de her programmer, at det er det legende og det underholdende, der er i fokus frem for en søgen efter en kæreste. På den måde virker man mindre desperat, når man bruger programmerne, end man gør ved at have en profil på de klassiske datinghjemmesider. Hverken Happn eller Tinder bruger nogensinde ordet »dating« om det, de gør, og på den måde slipper de uden om alle de tabuer, der kan knytte sig til netdating,« siger Katrine Pihl-Andersen.

»De yngre generationer finder det ikke tabubelagt at anvende traditionelle datingsider, hvis man er ældre end dem og »ikke længere møder så mange nye mennesker i sin hverdag«. Men hvis du stadig er out and about, er det en falliterklæring at hoppe på for eksempel Dating.dk eller Single.dk,« siger hun.

De hippe bruger Tinder

For at sikre sig, at det var det »rette klientel«, der brugte Tinder-appen tilbage ved i lanceringen i 2012, besøgte udviklerne universitetsparker i hele USA og fik de smukkeste og de smarteste til at oprette profiler. At hippe mennesker stadig bruger Tinder blev for nyligt be­kræf­tet, da Hollywoodstjernen Leonardo DiCaprio oprettede en profil under synonymet »Leonard«.

Christiane Vejlø – digital trend analytiker fra Elektronista Media – er enig i, at det smarte storby-klientel er en del af forklaringen på succesen med disse typer apps. Man slipper for den sociale stigmatisering, der kan følge med ved traditionel dating, siger hun. Men det driver også brugerne til at tage endnu mere styring af deres liv.

»I dag arbejder vi i høj grad på at tage fuld kontrol over vores liv. Vi forsøger at optimere vores sundhed, vores søvn og vores kost. Derfor er det kun logisk, at vi også forsøger at optimere vores kærlighedsliv,« siger Christiane Vejlø.

Hun forklarer, at Happn skaber serendipitet, hvilket vil sige, at app’en giver os muligheder, vi aldrig havde regnet med. Fordi vi tilfældigvis er fysisk tæt på en anden person på et givet tidspunkt, kan vi ved hjælp af teknologien finde lykke.

»Men når først folk har ladet sig svøbe ind i denne nemme og lækre matchmaking-leg, skaber det et afhængighedsforhold, der får os til at blive ved. Vi begynder simpelthen at tro på, at vi gennem de her programmer kan hacke vores liv, så vi som mennesker når op på næste niveau,« forklarer hun.

Sociolog Casper Høeg Radil advarer også mod den vanedannende effekt ved dating.

»Det er ikke kun de nye programmer, der er tidsrøvere. Sådan har det været siden dating-portalernes start. Folk bliver overrasket over, hvor lang tid de egentlig bruger hjemmesiderne. De skulle bare lige se, »hvordan det var og måske skrive til en af og til« og pludselig bruger de 10-15 timer om ugen, viser undersøgelserne. Når man går i gang med dating, lader man sig i virkeligheden indlemme i et rollespil, der kører døgnet rundt,« siger Casper Høeg Radil.

Bedømmes på udseende

En potentiel negativ konsekvens ved de nye apps er, at man stort set udelukkende bedømmes på sit udseende. Så godt som ingen skriver profiltekster, hvor de forklarer hvilken type person de er, hvad de leder efter (om noget), og om de i forvejen er i et forhold, siger Katrine Pihl-Andersen, der til sit speciale fulgte seks Tinder-brugere over længere tid og lavede dybdegående interviews med dem.

Det overfladiske grundelement betyder ikke blot, at folk opfører sig anderledes online – møderne, der opstår efter kontakt på Tinder og lignende programmer, ændrer også karakter. Også det har både ulemper og fordele, understreger hun.

»Alene det, at man ikke kender den andens agenda, gør, at møderne bliver lidt lettere og sjovere, fordi man ikke skal forsøge at overbevise den anden om, at man har ægteskabspotentiale. Jeg tror, denne form passer godt til generation, der dyrker det,« siger Katrine Pihl-Andersen.

Det er som om, at de, der dater, har forhåndsgodkendt hinanden, forklarer hun. Det gør stævnemøderne lette og ufarlige. Helt konkret sker det, fordi programmernes spil-agtige opbygning og design dyrker brugernes hungren efter bekræftelse og samtidig undviger angsten for afvisninger.

»På Tinder risikerer man ikke at blive sat i bås ligesom på dating-hjemmesider, fordi app’en anvendes så bredt af brugerne, og de har forskellige intentioner. Samtidig er den underholdende og var hip i begyndelsen - ligesom Happn er lige nu. En stor andel af brugerne tager afstand fra de traditionelle datingsider, som de opfatter som »mere seriøse og med et desperat islæt«,« siger Katrine Pihl-Andersen.

Sociolog Casper Høeg Radil arbejder til dagligt hos IHH Nordic, der specialiserer sig i online markedsføring. Som sådan er der intet nyt over måden Tinder eller Happn fungerer på, siger han. Som dating-system har deres mekanikker eksisteret i ti år i forskellige afstøbninger på nettet. Men de har aldrig været så brugbare og lettilgængelige som i de nuværende inkarnationer på smarttelefonerne.

Sociologen tror samtidig på, at vi med disse apps kun har set begyndelsen på digital matchmaking, og at de kommende generationer af programmer kan blive langt mere »intense« og »aggressive«.

»Inden længe vil der sikkert være et program på markedet, hvor tid og sted til en date tæt på dem allerede vil være fundet. Et bord vil sågar være reserveret. Så får brugerne beskeden »gå 200 meter ned ad gaden og denne person om ti minutter – ja eller nej« Hvis de svarer ja, er de straks på date, hvis de svarer nej, får næste person muligheden,« siger Casper Høeg Radil.

»Den næste generation af programmer vil altid være aktive i telefonerne, og derfor vil matchmakingen heller ikke ske med den forsinkelse, der trods alt kan være i Happn og Tinder,« siger Radil.