Hele ugen har færdselsbetjente uddelt bøder og advarsler i det ganske land. Siden mandag er omkring 500 cyklister blevet sigtet for overtrædelse af færdselsloven i København.

I dag, torsdag, stod tre betjente et stykke væk fra lyskrydset mellem Strandgade og Knippelsbro i København og uddelte bøder ud til de bløde trafikanter.

De tre politibetjente havde parkeret deres politibil 20 meter fra lyskrydset. To betjente skjulte sig bag et busskur og holdt øje med cyklisterne, mens den tredje betjent, vicepolitiinspektør Jens Jespersen, stod på den modsatte side af vejen og holdt øje, og ifølge ham er Politiets cykelrazzia vigtig for at mindske færdselsuheld.

- Hvert år registrerer politiet ca. 400 tilskadekomne ved færdselsuheld i Københavns Politikreds. Af dem er ca. 200 cyklister og ca. 100 fodgængere. Når vi analyserer hvilke trafikantgrupper, der kommer til skade, kan vi se, at størstedelen er bløde trafikanter - fodgængere, cyklister og fører af lille knallert, siger vicepolitiinspektør Jens Jespersen fra Københavns Politi.

På omkring en halv time uddelte politiet omkring 20 bøder.

Ifølge Jens Jespersen, sker de fleste uheld på grund af cyklister, der opfører sig uhensigtsmæssigt og decideret ulovligt. Ti personer blev dræbt i trafikken i Københavns Politikreds sidste år, og otte af dem var bløde trafikanter.

Hvad angår trafikal adfærd er det ikke alle cyklister der respekterer færdselsreglerne. I løbet af de seneste dage er adskillige cyklister blevet stoppet af færdselsbetjentene, fordi de blandt andet har kørt på fortovene, over for rødt, i fodgængerfelter, eller kørt uden lygter.

På en ganske almindelig onsdag klappede fælden for 150 cyklister, som ikke overholdt færdselsreglerne. Alarmerende lyder det fra vicepolitiinspektør Jens Jespersen.

-  At skrive 150 bøder på en enkelt dag i København er skidt. Det er ærgerligt, at det kan lade sig gøre. Hver af forseelserne er et udtryk for, at noget kunne være gået galt. Jeg kan se, at cyklister har en afslappet holdning til eget liv og førlighed. Og i værste tilfælde kan der ske fatale ulykker, fordi, man ville tage en chance, og f.eks. køre overfor rødt, siger han.