Kim Bjerre og hans søn Jesper ånder lettet op, men er alligevel forargede.

Dagen før dinrejse.dk gik konkurs, var de ved at købe et hotelophold på Gran Canaria for 13.800 kroner af rejsebureauets direktør Jakob Lund Nielsen. Købet blev dog aldrig gennemført.

- Da vi bagefter sad og snakkede om det, slog det os, at han kun var interesseret i, at vi indbetalte de penge, siger Kim Bjerre til bt.dk.

- Der er for mig at se ingen tvivl om, at han forsøgte at hive penge ud af os for en ydelse, som han udmærket godt vidste, at han ikke ville kunne levere, fortsætter han med harme i stemmen.

Det var Kim Bjerres søn, Jesper, som i onsdags tog kontakt til Jakob Lund Nielsen om hotelopholdet fra 21. til 31. januar, som familien ville bestille.

- Selvom der står på deres hjemmeside, at man kun skal betale halvdelen af pengene ved bestillingen, forsøgte han (Jakob Lund Nielsen, red.) at få Jesper til at betale alle pengene på én gang.

Ifølge dinferie.dk skal den anden halvdel af beløbet senest betales 45 dage før ankomsten til hotellet - altså først i december for familien Bjerres vedkommende.

- Jesper ville betale med Mastercard, men det kunne slet ikke lade sig gøre. Nej, han kunne kun betale på måder, hvor det ikke ville have været muligt at få pengene igen efter konkursen, siger Kim Bjerre.

- Heldigvis var min søn længe om at få betalt. For da han skulle betale om torsdagen efter arbejde, havde han fået mailen, hvor der stod, at firmaet var gået konkurs og hans penge var tabt.

Overfor bt.dk benægter dinrejse.dk's direktør Jakob Lund Nielsen, at han har forsøgt at få kunderne til at betale hele deres hotelophold ved bestillingen.

- Det har vi aldrig gjort og heller ikke overfor de kunder, der købte hos os helt til sidst, siger Jakob Lund Nielsen til bt.dk.

Kun to kunder betalte for et hotelophold hos dinrejse.dk den sidste uge af rejsebureauets levetid.

Han fortæller videre, at Kim Bjerres søn ikke kunne betale med Mastercard, fordi dinrejse.dk i maj eller juni opsagde aftalen med selskabet bag kreditkortet.

- Vi synes, Mastercard var en glimrende løsning, fordi folk der får en dækning, de ikke får andre steder. Men da de begyndte at lave dårligere kreditvilkår for os, måtte vi simpelthen sige stop. Det kunne vi ikke leve med, siger Jakob Lund Nielsen.

Det skulle ifølge direktøren ikke være likviditetsproblemer, som fik dinrejse.dk til at opsige samarbejdet.

Kim Bjerre føler, at Jakob Lund Nielsen forsøgte at narre penge ud af hans familie og har kontaktet politiet. De ville dog ikke gøre noget ved sagen.

- Jeg synes virkelig, det er strengt. Også at politiet var ligeglade. Godt nok led vi ikke noget tab, men intentionen var der, siger han.