Trods massiv medieomtale af de frygtede MRSA-bakterier har det ikke fået forbrugerne til at købe mindre svinekød, viser rundspørge.

Det er ikke mere end godt en måned siden, at TV Syd turede med historien om, at hver femte pakke svinekød i køledisken indeholder de multiresistente MRSA-bakterier.

En historie, man kunne have forventet ville influere negativt på salget af mørbrad og koteletter, men trods den negative omtale er det generelle salg af svinekød det samme, som før sagerne om MRSA poppede op i medierne. Det meddeler en række centrale brancheaktører til Jyllands-Posten.

Blandt dem er Tican A/S, den internationale fødevarekoncern, der vurderes at stå bag 10 procent af det danske svinekødsmarked.

»Vi har ikke registreret nogen nedgang i salget til detailhandlen,« siger Ove Thejls, administrerende direktør i Tican, til Jyllands-Posten.

Og nogenlunde identiske toner kommer fra Dansk Supermarked.

»Det ser ud til, at forbrugerne har taget omtalen af MRSA ganske stille og roligt,« meddeler Martin Møller Aamand, kommunikationskonsulent hos Dansk Supermarked til Jyllands-Posten.

Markedets opfattelse synes dog at stå i kontrast til forbrugernes egen oplevelse. I en måling, Megafon lavede for TV 2 og Politiken tidligere på måneden, meddelte hver femte af de adspurgte, at de spiste mindre svinekød på grund af de mange mediesager om MRSA-bakterien.