Størstedelen af danske forældre har ingen regler for, hvor meget deres børn må spille computer, viser undersøgelse. De fleste mener ligefrem, at computerspil kan gavne deres børn. Eksperter bifalder den afslappede holdning.

Der er mening med spillegalskaben. 67 procent af danske forældre tror, at deres barns computerspilleri kan gavne dem. Æggeure og nedskrevne aftaler for børnenes computerforbrug hører også fortiden til. Ifølge en ny Gallup-undersøgelse, som Berlingske har fået foretaget, svarer syv ud af ti forældre med hjemmeboende børn, at de ikke har regler for, hvor meget deres børn må spille computer.

Reglerne i store typer eller punktform ville alligevel ikke få junior til at spille mindre, mener Jesper Juul, der er familie- og psykoterapeut.

- Forældrene kan prøve at sætte grænser, de kan prøve at straffe, men det hjælper overhovedet ikke. Det har det aldrig gjort, siger han.

48 procent af forældrene svarer, at deres barn spiller fire timers computerspil eller mere om ugen.

- Ungdommen foretager sig ting, som vi gamle er dybt bekymrede over. Det har ungdommen altid gjort. Er computerspil farligere end islandske sweatre, langt hår og jazzmusik, som jeg selv tilegnede mig som ung i 60’erne? Nej, svarer Jesper Juul selv, der er familie- og psykoterapeut og forfatter til forældrebiblen »Dit kompetente barn«.

- Det vigtigste, forældre kan gøre, er at sætte sig ind i, hvad deres børn sidder og laver. De skal ikke forhøre dem, men spørge dem: Hvorfor er computerspil interessante, meningsfyldte, sjove eller seje? Hvis ikke børnene har en fornemmelse af, at de voksne er med på beatet, så får de bare fingeren, siger han.

Anne Mette Thorhauge er forfatter til ph.d.-afhandlingen »Computerspillet som kommunikationsform« og adjunkt ved Københavns Universitet. Hun kan ikke se, hvorfor der skal være strengere regler for computerspil i forhold til andre aktiviteter, og hun mener, det er positivt, at forældrene ikke har regler for børnene. For der er evner at tilegne sig og udfordringer at hente i spilleverdenen.

- Spil som »The Sims« giver muligheden for at spille nogle roller og scenarier igennem, som er til stede i samfundet, og som har betydning for barnet, og som det af forskellige årsager kan have brug for at bearbejde og blive fortrolig med, siger hun til Berlingske.