Køerne af ferieklare danskere bliver i øjeblikket længere og længere ude i Kastrup Lufthavn. Her har bagagemedarbejdere, der er tilknyttet SAS, nedlagt arbejdet og er gået til fagligt møde.

Ifølge SAS' egen oversigt lettede det sidste SAS-fly klokken 18.39 med kurs mod Pudong. Derefter trådte arbejdsnedlæggelsen ind, og siden har intet fly fra SAS altså forladt lufthavnen. På nuværende tidspunkt er det uvist, om bagagemedarbejderne genoptager arbejdet i aften.

Henrik Bay-Clausen, der er formand for 3F Kastrup, forklarer, at bagagemedarbejdernes utilfredshed skyldes, at SAS uden varsel har opsagt fem lokalaftaler. De indebærer blandt andet brugen af deltidsansatte og reglerne for overarbejde.

- Ledelsen i SAS har haft en tilgang til forhandlingerne, der hedder 'skyd først, spørg bagefter'. Normalt præsenterer ledelsen en række udfordringer for medarbejderne, og så forhandler vi der fra. Det er ikke sket denne gang, hvilket er en forhandlingsform, jeg ikke er vant til at se fra SAS, siger Henrik Bay-Clausen til BT.

SAS indkaldte selv til et såkaldt 'konfliktafværgelsesmøde', som varede hele formiddagen. Ifølge Henrik Bay-Clausen, som selv deltog i mødet, blev parterne kun mere splittede på mødet. Det er aftenholdet i Kastrup blevet så indebrændte over, at de altså valgte at nedlægge arbejdet torsdag aften.

SAS har selv kaldt arbejdsnedlæggelsen overenskomststridig. Det erkender formanden i 3F Kastrup, og derfor opfordrer han også medarbejderne til at genoptage arbejdet.

- Det sidste vi ønsker er, at Hr. og fru Danmark bliver taget som gidsler i denne sag. Derfor håber jeg selvfølgelig, at parterne finder en løsning snarest. Det kan eksempelvis indebære, at ledelsen i SAS trækker opsigelserne tilbage, siger Henrik Bay-Clausen.