Arrangørerne bag Distortion-festivalen skal sælge for en million kroner gadearmbånd inden den 5. juni, ellers risikerer festivalen at blive væsentligt indskrænket til næste år. »Eller også kan vi blive tvunget til at tage entré til gadefesterne,« siger Distortion-leder Thomas Fleurquin.

De økonomiske tømmermænd efter de årlige Distortion-fester er nu så graverende, at arrangørerne bag byens største fest nu beder om kontant opbakning fra de hundredtusinder af deltagere.

I dag genlancerer Distortion derfor sin gadearmbåndskampagne »The Distortion Million«, hvor målet er et indsamle en rund million inden dette års festival slutter den 5. Juni. Pengene skal skabe bedre balance i festivalens regnskaber.

»Vi prøver at gøre kampagnen så positiv og konstruktiv som overhoved muligt, men den rene realitet er, at der skal simpelthen komme en million kroner ind ellers kan vi blive tvunget til at lukke enten en eller to gadefester,« siger Distortion-leder Thomas Fleurquin.

I 2013 sløjfede Distortion gadefesten i Indre By, da et voldsomt stigende deltagerantal fik udgifterne til at eksplodere. Såfremt Distortion ikke kan supplere sine nuværende indtægter fra kommunale tilskud og partnerskaber med et tilstrækkeligt stort salg af armbånd, kan konsekvensen være at gadefesten på Nørrebro og Vesterbro bliver stoppet fra 2017. Distortions øvrige koncerter og fester, såsom festivalens »Distortion Ø«-fest vil ikke blive berørt.

»Hvis vi sælger 4.000 armbånd, så sikrer vi Vesterbro til næste år. Hvis vi sælger 10.000 armbånd, så sikrer vi begge gadefester til næste år. Så det er mest Nørrebro, der lige nu er på spil. Derfor vil vi gerne lægge et positivt pres på vores deltagere,« siger Thomas Fleurquin.

Ét gadearmbånd koster 100 kroner, og værdien af 10.000 gadearmbånd er én million kroner, og da salget af gadearmbånd er faldet i de senere år, kan det blive en udfordring at crowdfunde det ønskede beløb.

Salget af gadearmbånd har i gennemsnit ligget på 8000-13.000 solgte armbånd siden støttearmbåndets start i 2012. Dengang var gadefesterne hårdt pressede økonomisk efter Distortions eksplosive publikumsvækst på gaden i 2010-2011.

I 2015 etablerede Distortion to-dags-finalen Distortion Ø på Refshaleøen, som allerede fra første år slog sig fast som Skandinaviens største elektroniske musikbegivenhed. Samme år solgte Distortion et historisk lavt antal gadearmbånd på kun 3400 styks.

Er armbåndssalget det første skridt væk fra Distortions gratis-princip?

»Nej, det er det første skridt i retningen af at kunne beholde gadefesterne som de er - frie og åbne for alle. Nogen skal betale for det, og vi håber af al magt, at vi ikke i fremtiden vil blive tvunget til at indhegne gadefesten og tage betaling for det,« siger Thomas Fleurquin.

Læs om armbåndskampagnen på Distortions facebookside.