Selvom Hørsholms Kommune hver dag var inde i lejligheden for at levere mad, var der ingen, der opdagede den lidende mand. Da 74-årige Steffen Krogh efter tre dage blev fundet, var han så ilde tilredt, at hans liv ikke stod til at redde. Han døde efter en uge på hospitalet. Datteren Karin Krogh er rystet.

Sur, skuffet, rasende, ked af det. Det er bare nogle af de følelser, der fylder Karin Krogh, efter hendes far døde en uforståelig død.

»Det er mig ubegribeligt, at man ikke tjekker, om beboeren er okay, når man er i hjemmet. Det er mangel på pli og opførsel,« siger Karin Krogh.

Efter den svært svækkede Steffen Krogh blev fundet på sit badeværelsesgulv efter tre dage, blev han med det samme indlagt på intensiv afdeling. Han blev lagt i dialyse, fordi hans nyre var stået af og han fik undervejs amputeret det ene ben på grund af koldbrand, men døde få dage efter.

Hørsholm Kommune fortæller til TV2, at kommunen har levet op til alle retningslinjer. Madleveringen har ingen tilsynspligt med de ældre. Kommunen fortæller, at det er afskaffet, fordi mange ældre var utilfredse med at de skulle være hjemme, når der kom madudlevering.

»Der er stor forskel på, hvor friske ældre mennesker er. Min far havde mange smerter og kom derfor stort set aldrig ud af lejligheden. Det vidste de udmærket godt. Jeg har endda fået at vide, at det var en af de faste medarbejdere, der var forbi,« siger Karin Krogh.

Madleveringen kommer en gang om dagen og fylder frokost og aftensmad i køleskabet. Hvis de finder urørt mad, skal det først indberettes til kommunen, når der er to dages mad efterladt i køleskabet. Det blev det også i Steffen Kroghs tilfælde og det var grunden til, at han blev fundet efter tre dage.

»Jeg er med på, at der ikke er nogen, der har ladet dette ske med vilje. Men det er ikke gjort med omtanke. Man må godt tænke sig lidt om. Der følger et ansvar og en forpligtelse med, når man har med ældre mennesker at gøre,« siger Karin Krogh.

Mange ældre er udstyret med et nødkald, så de hurtigt kan tilkalde hjælp, hvis der pludselig sker noget. Steffen Krogh havde fået frataget sit nødkald, fordi han mestrede at bruge en mobiltelefon. I telefonen er der et nummer kaldet ’Akut’, som han kunne ringe til i nødstilfælde.

Da Karin Krogh fandt faderens telefon, kunne hun se, at han havde kæmpet til det sidste. Fredag nat havde han fået åbnet den seneste sms og skrevet ’Hjælp’. Den blev desværre sendt til Digitalpost, som ikke modtager beskeder. Karin Krogh kunne også se, at han havde fået forvildet sig ind i mail-programmet og skrevet ’Akut’. Formentlig for at ringe til nød-nummeret.

»Det er fuldstændigt forfærdeligt at tænke på, at han har ligget og kæmpet, men ikke været i stand til at tilkalde hjælp,« siger Karin Krogh.

Den 74-årige mand havde sidste år to lignende episoder, hvor han faldt i sit hjem, uden at kunne komme op igen. Første gang havde han heldigvis telefonen på sig og fik ringet efter hjælp. Det havde han ikke gangen efter, men der var han så heldig, at det var hans fødselsdag og et blomsterbud fandt ham.

Steffen Krogh er højst sandsynligt faldet på en måde, som har lukket for blodtilstrømningen og det tyder på, han har været bevidstløs noget af tiden, mens han lå på badeværelsesgulvet.

»Han havde sagt til ambulancefolkene, at han kun havde ligget en nat. Det håber jeg faktisk og det trøster jeg mig ved,« siger Karin Krogh.

Selvom Karin Krogh ikke kan gøre mere for sin far, forklarer hun, at hun bliver nødt til at gøre noget for andre.

»Jeg bliver nødt tll at vende min frustrede energi til noget positivt. Måske kan det hjæple andres mødre og fædre. Vi kan i hvert fald ikke være det her bekendt,« siger Karin Krogh.

Direktør i Hørsholm Kommune, Mette Herbert, beklager sagen og vil nu kigge på, om der er noget der skal gøres anderledes:

»Det er en dybt ulykkelig situation, som jeg selvfølgelig tager meget alvorligt. Derfor har jeg også bedt om, at vi selvfølgelig får kigget alle vores procedurer efter i sømmene, så vi er sikre på, at vi har de rigtige løsninger,« siger Mette Herbert til TV2.