Situationen er løbet løbsk og det kan få store konsekvenser for restaurantkæden, mener eksperter

Kritikken hagler ned over Jensen’s Bøfhus. Særligt på de sociale medier er restaurantkæden under skarpt angreb, hvor mere end 58.000 mennesker vil boykotte spisestedet.

Indtil videre er der tavst fra bøf-koncernen, hvor den eneste reaktion er et åbent brev fra ejeren Palle Skov Jensen. Her forsøger han at forklare, hvorfor man lagde sag an mod ejeren af en mindre fiskerestaurant i Sæby.

Læs også: Jensen's Bøfhus trynede lille fiskemand: Derfor lagde vi sag an

Men det er slet ikke nok. Der skal mere til. Ellers risikerer situationen for alvor at løbe løbsk for Jensen’s Bøfhus, der siden fredag er blevet tæppebombet med kritik fra vrede danskere.

- Det ville klæde den entreprenante ejer Palle Skov Jensen at tage på en lille udflugt op til Sæby for at hilse på sin modpart og snakke det igennem. Det ville også klæde ham at forklare sig til pressen og til de medarbejdere, der nu møder massiv kritik i første linje. I det hele taget ville det klæde firmaet at vise imødekommenhed, siger Kresten Schultz Jørgensen, ekspert i kommunikation og kriserådgivning og administrerende direktør for pr-bureauet Lead Agency.

Fredag afgjorde Højesteret, at indehaveren af en mindre fiskerestaurant i Sæby, skal betale 200.000 kr. i erstatning til Jensen’s Bøfhus. Ejeren, Jacob Jensen, havde kaldt sit spisested for ‘Jensens Fiskehus’, men det havde han ifølge dommen ikke ret til.

Se også: Ikke alle må bruge navnet Jensen: Grådkvalt Jensen skal betale erstatning til Jensens Bøfhus

Efter dommen har der rejst sig en storm af kritik mod Jensen’s Bøfhus, og det er der ifølge branding-eksperten Henrik Byager en god grund til.

- Det er et klassisk eksempel på Goliath, der tramper på David. Danskerne kan ikke fordrage, når store virksomheder forfølger små, almindelige mennesker, forklarer Henrik Byager.

Ifølge ham er sagen en ‘sten igennem forruden’ for bøfkæden, der risikerer, at det kan gå endnu værre.

- Viljen til at ændre adfærd er større på Facebook end i virkeligheden. Men ender det med, at folk står med bannere foran restauranten, kan det ende rigtig galt. Det hele kan dog være glemt om 14 dage, lyder analysen fra Byager.

Læs også: 'Latterligt', 'tyndt', 'arrogant': 58.000 slagter Jensen's Bøfhus på Facebook - og tallet vokser....

Ifølge Kresten Schultz Jørgensen er der to ting, en virksomhed bør gøre i en situation som denne: Forklare sig samt vise storsind.

- Først forklarer man, hvorfor man har gjort sådan. Men derefter rækker man hånden frem. Det kunne sagtens være, at man skulle eftergive bøden på 200.000 kr. eller lave en anden symbolsk handling, der signalerer generøsitet. Gerne noget der er lidt sjovt - eller med et glimt i øjet.

- Sagen kan risikere at få konsekvenser, for Jensen’s Bøfhus er en mærkevare i den folkelige ende af skalaen, og det er mange af deres kunder, der reagerer i denne sag. Det kan mærkes på bundlinjen. Samtidig sker der et uskyldstab. Man saver den gren over, man sidder på, siger Schultz Jørgensen.

Ifølge ham burde Jensen’s Bøfhus have tænkt sig om, før de handlede.

- De er kommet skævt ind på sagen. Det er ikke raketvidenskab at regne ud, at den lille mand vil få al sympatien, hvis det går galt.

Lørdag forsøgte manden bag Jensen’s Bøfhus at forklare sig på firmaets hjemmeside.

- Grunden til, at vi i sin tid bad Jacob Jensen og hans virksomhed om at respektere vores varemærke, er, at jeg for mange år siden kaldte vores restauranter for Jensen's Bøfhus, og det er under det navn, at vi har drevet vores restauranter og er blevet landskendte gennem de sidste mange år, skrev Palle Skov Jensen.

Det er ikke lykkedes BT at komme i kontakt med Palle Skov Jensen.