Et russisk militærfly var ifølge de svenske myndigheder tæt på at kollidere med et passagerfly fra Kastrup fredag formiddag. Og det var sandsynligvis endnu et forsøg fra russerne på at intimidere Vesten, mener lektor.

De russiske militærfly fortsætter med at skabe kaos og frygt i det skandinaviske luftrum.

Fredag ved middagstid var et russisk militærfly ifølge de svenske myndigheder tæt på at kollidere med et passagerfly fra Kastrup, og der skulle en undvigemanøvre til at forhindre kollisionen, oplyser myndighederne.

Og det er netop den slags chokeffekter, russerne håber på at opnå, mener Peter Viggo Jakobsen, lektor ved Forsvarsakademiet.

»Putin prøver at presse Vesten til at bøje af, og de her fly skal vise, at Rusland fortsat er tilstedeværende og stærke,« siger Peter Viggo Jakobsen.

Berlingske kunne tidligere i efteråret fortælle, at et SAS-fly tilbage i marts var tæt på at kollidere med et russisk militærfly over Østersøen, og en lang række baltiske lande har de seneste måneder kunne berette om en øget optrapning af russiske militærfly i deres luftrum. Hele den optrapning skal ses i forlængelse af konflikten i Ukraine, der har ført til massive EU-sanktioner mod Rusland, påpeger Peter Viggo Jakobsen.

»I starten grinte Putin af de sanktioner, men nu er de begyndt at gøre rigtig, rigtig ondt, og derfor har Putin også behov for at demonstrere, at det stadigvæk er ham, der er den stærke i det her spil,« siger lektoren.

Det var de svenske luftfartsmyndigheder, der opdagede det russiske fly, der havde sin transponder slukket. Og netop det med at slukke sin transponder, er en øvelse russerne er blevet særlig glade for, siger Peter Viggo Jakobsen.

»Det har russerne gjort mange gange, og det har NATO også beklaget sig over. NATO er bekymret og irriteret over, at de russiske fly laver de her julelege med at slukke transponderen, fordi det øger faren for sammenstød. Men Rusland vil gerne først opdages i sidste øjeblik, de vil gerne have en maksimale chokeffekt,« siger Peter Viggo Jakobsen og slår samtidig fast, at de dog næppe er interesserede i et regulært sammenstød.

Både danske og svenske jagerfly blev sendt i luften fredag for at identificere flyet, og Forsvarskommandoen bekræfter, at der er tale om et russisk militærfly. De kan dog ikke bekræfte, hvorvidt det var tæt på at kollidere med et passagerfly.

Det kan de svenske myndigheder dog, og chefen for det svenske luftvåben, Michael Bydén betegner over for avisen Kvälsposten fredagens episode med et russisk spionfly, der lå og lurede i luftrummet syd for Malmø uden at give sig til kende som »meget alvorlig«.

Passagerflyet var på vej fra Kastrup til Polen, hvor det krydsede svensk luftrum. Det er endnu uvist hvilket flyselskab, passagerflyet kom fra.

Hos SAS har ingen flybesætninger rapporteret, at det igen skulle være et af selskabets fly, som har været på kollisionskurs. Optrinnet får dog ikke luftfartselskabet til at ændre på sine procedurer.

De har fortsat tiltro til myndighederne.

»Det er myndighedernes ansvar at sørge for sikkerhed på både land og i luften, og vi har fuld tiltro til, at de løser opgaven på bedst mulig vis,« siger norske informationschef Knut Morten Johansen.