Anført af Kronprins Fredeik og Kronprinsesse Mary er 62 danske virksomheder på charmeoffensiv i broderlandet Sverige i disse dage.

Under overskriften 'Liveable Scandinavia' betaler firmaer som Grundfoss, Velux og en lang række små og mellemstore firmaer 20.000 kroner for at dinere med Kongehusets spidser og få en særligt fremtrædende plads, når industrien skal eksportere dansk.

»Det her er det første fremstød med Kronprinsparret i Sverige som er vores andet største eksportmarked, så det er en god mulighed for at styrke de bånd der allerede er forretningsmæssigt. Eller få nye kontakter,« siger Dansk Industris markedschef Jens Holst-Nielsen.

Prisen inkluderer både frokost og middag med Kronprinsparret, og så altså en særlig mulighed for at blive lagt specielt mærke til hos de svenske kommuner, regioner, stat og det private erhvervsliv hinsidan.

»Det at vi har Kronprinsparret samt udenrigsministeren og miljø- og fødevareministeren med, betyder meget, og giver en særlig attraktivitet i forhold til vores arrangementer,« siger Holst-Nielsen, der fortæller, at også det svenske kronprinsessepar Victoria og Daniel er med i pakken, når der skal sælges danske fødevarer, promoveres bæredygtig byudvikling, velfærdsteknoloigi og digitale løsninger indenfor sundhedssektoren.

»Gæsterne vuil gerne se det danske Kronprinspar, men også det svenske Kronprinsesse-par med Victoria og Prins Daniel er med, og dem vil svenkserne også meget gerne hilse på. Vi kan allerede nu se, at det virker, og vi har haft får rigtig stort fremmøde,« siger Jens Holst-Nielsen om 'Liveable Scandinavia', der startede 28. maj og slutter d. 30 maj.

»Vi har haft en masse faglige seminarer og udstillinger af danske design-produkter og fødevareudstillinger, og det svenske fremmøde har været fantastisk godt. Både i forhold til antal og den kvalitet gæsterne har. Altså det niveau gæsterne har. Det er selvfølgelig en fordel, at man har den reference, når man skal tale videre bagefter.«

»Ifølge de analyser Eksportrådet laver, så har det en effekt, og er en god investering for Danmark i form af øget eksport og øgede arbejdspladser,« siger markedschef Jens Holst-Nielsen, der oplyser, at Danmark har en eksport til Sverige på godt 100 milliarder kroner om året.