Tirsdag eftermiddag skød en pilot sig ud med katapultsæde, inden det F16-fly, han fløj, styrtede ned i Nordsøen. Piloten var heldig, for det er langt fra en ufarlig situation.

Men fordi det var et kontrolleret havari, havde piloten tid til at forberede sig, inden han skød sig ud. Det var en 'kontrolleret eksplosion', forklarer Karsten Marrup, der er major og chef for Center for Luftoperationer på Forsvarsakademiet. Men det ændrer dog ikke på, at det er en voldsom oplevelse.

»Det er rimelig hårdt. Rygsøjlen bliver et par centimeter kortere, når der sker sådan et spark bagi. Jeg vil faktisk tro, at det rent fysisk er muligt at måle det umiddelbart efter. Men han bliver strakt ud igen. Som oftest slipper de for det uden mén.«

»Det var en kontrolleret eksplosion, så han har det formentlig fint. Han skal undersøges, for det er en stor belastning, som kroppen udsættes for i de få sekunder, det varer,« fortæller Karsten Marrup fra Forsvarsakademiet.

Inden en pilot skyder sig ud med katapultsæde, skydes glasset i cockpittet væk. Herefter bliver pilotens sæde skudt op og ud af flyet. Hurtigt udløses en faldskærm, der sikrer piloten en sikker landing, og når piloten så rammer vandet, puster redningsbåden sig op. Herefter kan piloten kravle op i redningsbåden og vente på redningshelikopteren.

Karsten Marrup fra Forsvarsakademiet fortæller, at det ikke er første gang, at en F16-pilot skyder sig ud med katapultsæde. Det skete også for lidt mere end ti år siden, men dengang var det ikke kontrolleret. Dengang gik flyet i spind, og piloten var ikke i stand til at kontrollere flyet.

Der er tydelig advarsel på siden af de danske F16-fly, hvor katapultsædet er placeret.
Der er tydelig advarsel på siden af de danske F16-fly, hvor katapultsædet er placeret. Foto: Bo Amstrup
Vis mere

»Helikopteren i dag var varslet, så dagens pilot skulle ikke vente så lang tid på at blive fisket op af vandet,« forklarer Karsten Marrup fra Forsvarsakademiet.

Ifølge Karsten Marrup sker sådan et styrt cirka hvert tiende år.