Mange forældre er ikke tilfredse med, at deres børn med skolereformen har fået længere skoledage uden ordentlig implementering af hverken bevægelse i undervisningen eller lektiecaféerne.

Det halter på mange skoler med få inddraget bevægelse i undervisningstiden, og implementeringen af lektiecaféerne fungerer heller ikke efter hensigten.

Det viser en ny undersøgelse fra Skole og Forældre ifølge Politiken.

885 forældre har deltaget i undersøgelsen om den nye skolereform, og resultatet er ikke til at tage fejl af. Utilfredsheden er stigende.

»Forældrene oplever, at skoledagen bare er blevet længere og længere med flere timer i dansk, matematik og fremmedsprog. Men de elementer, der skulle gøre dagen mere afvekslende og motivere eleverne, er der mange steder ikke kommet mere af. Det er dybt bekymrende«, siger Mette With Hagensen, der er formand for Skole og Forældre, en landsforening for skolebestyrelser i folkeskolen, til Politiken.

Undersøgelsen viser, at mens 16 procent af forældrene i september forrige år var enten »utilfredse« eller »meget utilfredse« med deres barns skolegang generelt, er tallet nu oppe på 28 procent. Over halvdelen af forældrene er dog stadig tilfredse med deres barns skolegang.

Mette With Hagensen mener dog, at 28 procent utilfredse forældre er alarmerende, og hun pointerer, at der er behov for handling på skolerne, hvis man vil beholde forældrenes opbakning til reformen og til selve folkeskolen.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) anerkender forældrenes bekymring, men hun forventer, at den generelle tilfredshed bliver bedre næste skoleår.