Berusede lastbilchauffører fra Østeuropa hærger sønderjysk grænseby.

Søndag i forrige uge drejede en litauer med en promille på hele 3,5 sin lastbil ned ad motorvejsrampen ved Padborg og satte kursen mod nord. Få minutter senere lå lastbilen med bunden i vejret på motorvej E45.

I sidste uge var den gal i igen. En chauffør fra Ungarn blev taget for spirituskørsel ved Skive. Dermed er det sket mindst 13 gange alene i år, at lastbilchauffører fra Østeuropa er stoppet med for høj en promille. Fra flere sider lyder det nu, at årsagen til vanvidskørsler som disse findes på p-pladserne i Padborg. BT har besøgt byen, hvor fattige østeuropæere og store lastbiler dominerer gadebilledet.

- Velkommen til Østeuropa.

Vognmand Lars Kristensens ord falder på klingende sønderjysk. Han smiler, mens han tager imod BTs udsendte. Men frustrationen er ikke til at tage fejle af.

- Godt du kom. Nogen bliver simpelthen nødt til at se, hvor vanvittigt det er blevet hernede i Padborg. Det er kun et spørgsmål om tid, før de slår nogen ihjel med deres lastbiler. Men så kan det jo være, folk får øjnene op for, hvor galt det står til.

Tør ikke sige nej

Lars har været vognmand i 25 år, og har valgt at gå til medierne efter trafikulykken, hvor den stangstive litauer væltede med sin lastbil på motorvejen. En spritkørsel, som Enhedslistens transport-ordfører efterfølgende udtalte bunder i den groteske situation, der er opstået i Padborg, hvor desperate - og alt for ofte fulde chauffører fra øst - venter på den næste kørselsordre. Ordrer, som de alt for ofte ikke tør sige nej til, selvom de er fulde.

Lars Kristensen er enig. Han peger ud mod p-pladserne, mens han kører langsomt forbi.

- Det er præcis, hvad der sker. Prøv selv at se, her holder de og venter. De er jo over det hele. De kan holde her i mange dage, og hvad skal de give sig til? Ja, som du kan se, så drikker de.

P-pladserne er fyldt op med hundredevis af udenlandske lastbiler med ventende chauffører. Nummerpladerne er primært rumænske, bulgarske, litauiske, polske og ukrainske. Nogle sidder og drikker øl, vodka eller whisky, andre sidder bag i deres tomme anhængere og varmer noget mad på et gasblus.

- Så kører vi over til det, vi kalder mini-Rusland. Her sidder de og drikker stort set hver aften, og i weekenderne er den helt gal, siger han og peger ind mod en lokalvognmand, hvis p-plads er omkranset af et stort stålhegn.

Konstant på vagt

- For 10-12 år siden var her ingen hegn, nu er stort set alle p-pladser hegnet ind. Det er nødvendigt, og i dag skal man hele tiden være på vagt. Hele tiden. I dag skal man jo nærmest låse førerhuset, hvis man lige går om på ladet. Jeg har sågar fået afmonteret sidespejle på min lastbil, dieseltanken er blevet tømt, og der er sjålet græsslåmaskiner og haveredskaber. Det er blevet en uhyggelig by at være i. Padborg er blevet en spøgelsesby, siger Lars Kristensen.

Han hilser venligt på de udenlandske chauffører, der kigger mistænksomme på ham, mens han stille kører forbi dem.

- De har det jo heller ikke godt, de her chauffører, det kan man jo se. De sidder jo bare og venter i dagevis på at få en ordre, og med månedslønninger på 7.000-8.000 kroner kan man jo ikke andet end at have ondt af dem. Så man kan da godt følge, hvorfor det er svært at sige nej, når chefen så endelig ringer med noget arbejde, siger han.

Han kalder dog situationen helt uholdbar og efterlyser handling fra myndighederne.

- Politiet kommer jo ikke, når vi ringer. Men de har selvfølgelig ikke ressourcerne til det. Men jeg kan godt sige dig, at det er i hvert fald 60-70 procent af dem, der kører lastbil hernede i weekenderne, der har drukket. Så jeg gruer for, hvornår det går rigtig galt.