Der er behov for et opgør med gymnasielærernes roller over for eleverne, vurderer både elever og rektorer. Udmeldingerne kommer, efter en ph.d. viser, at elever mangler omsorg og støtte fra deres lærere i gymnasiet.

De danske gymnasieelever savner støtte og omsorg fra lærerne konkluderer en ny ph.d., som forsker Dorte Ågård ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier, Aarhus Universitet, står bag.

Over for Politiken vurderer Dorte Ågård, at der er behov for et opgør med gymnasielærerrollen.

»Traditionelt set har selvforståelsen hos mange gymnasielærere været, at de er faglærere, men der er også brug for, at de er omsorgsfulde og opdragende på samme måde, som folkeskolelærerne traditionelt set er det«, siger hun til avisen.

Dorte Ågård understreger, at der ikke er tale om, at gymnasielærerne skal til at agere terapeuter over for deres elever, men hun eftersøger en bedre kontakt præget af større anerkendelse for det, som eleverne præsterer. På den måde bliver det faglige udbytte bedre, mener forskeren.

Professor Lars Qvortrup, Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet, er ikke enig i Dorte Ågårds konklusioner. Han siger til Politiken, at det er vigtigt, at elevernes læring forbliver i fokus frem for elevernes behov for omsorg fra underviserne.

Både Danske Gymnasieelevers Sammenslutning og Gymnasieskolernes Rektorforening er dog enige i, at der er behov for et opgør med gymnasielærerrollen, så der kommer mindre distance mellem elever og lærere. Rektorformand Anne-Birgitte Rasmussen siger, at mange skoler allerede er begyndt at arbejde på en bedre relation til eleverne.

Ph.d.en er baseret på observationer i en htx-klasse og en hf-klasse over to år, besøg på 80 gymnasier samt interviews med elever.