Jernbanekonsulent fandt forurenede skærver ved et tilfælde

Den tidligere lokalpolitiker i Kolding Martin Peyrath faldt i 2012 ved et rent tilfælde over de bjerge af forurenede, gamle jernbaneskærver, der indtil december truede miljøet og grundvandet i et af landets mest følsomme naturområder.

Det fortæller han i søndagens udgave af BT. Som arkitekt og jernbanekonsulent var han ikke i tvivl om, hvad han stod overfor, da han en varm julidag besøgte den tidligere militære flyvestation i Vandel øst for Billund.

- Jeg har projekteret flere jernbaner professionelt. Samtidig var jeg tognørd i mine unge dage. Jeg har gået utallige kilometer langs skinner og kigget på tog. Så jeg ved udmærket, hvordan jernbaneskærver ser ud. Der er ingen andre steder, man finder granit af den størrelse og struktur dækket af præcis den type sortbrun snavs. Jeg kunne også genkende skinneunderlag af gummi og rester af gamle træsveller og bolte, fortæller Martin Peyrath.

Fra sit arbejde med jernbaner kender den erfarne arkitekt alt til den forurening af blandt andet tungmetaller og stærkt kræftfremkaldende stoffer, der typisk findes i gamle jernbaneskærver. 

Ved du noget, så tip BT på 1929@bt.dk

Han var derfor efter eget udsagn chokeret over at finde bjerge af de miljøfarlige grå-brune sten på den bare jord i grusgraven, der ligger ganske få meter over grundvandet og er omgivet af delvist fredet natur.

Værst var det dog, at de beskidte skærver så ud til at blive hældt i stedets blandeanlæg til såkaldt stabilgrus. Et materiale, der bruges i enorme mængder som underlag for alle typer byggerier.

- Jeg lagde mærke til det, fordi jeg syntes, at de skærver lå betænkelig tæt på stabilgrusblanderen, og på hjulsporene i sandet så det så ud som om, der var en trafik frem og tilbage, hvor stenene blev hældt i blanderen. Alle skinneunderlagene og de rustne bolte og så videre var fjernet fra det, der lå i blanderen, men det lignede stadig skærver. Hvis det virkelig var tilfældet, og de forurenede sten er endt i jorden under alt fra veje til almindelige parcelhuse, så er der en masse mennesker, der kan komme til at stå med et gevaldigt problem, siger Martin Peyrath.