Et digitalt kaos vil ramme Danmark i morgen. Fra 1. november vil alle danskere, som ikke aktivt har frabedt sig det, modtage post fra det offentlige digitalt. Men 1,2 million er endnu ikke tilmeldt Digital Post.

Er du blandt dem, vil du ikke modtage mail eller sms-beskeder, når der tikker vigtige breve ind i din digitale brevkasse.

- Breve sendt med digital post har samme juridiske status som fysiske breve. Så der vil ske det samme, som hvis du som borger ikke læser og reagerer på de breve, du plejer at få fra det offentlige, siger Louise Palludan Kampmann til BT.

Hun er teamleder i Digitaliseringsstyrelsen, som blandt andet har til opgave at gøre danskerne bevidste om overgangen til Digital Post. Den mission er egentlig lykkedes. 97 pct. af danskerne ved godt, at de fra 1. november vil modtage al post fra det offentlige digitalt.

Alligevel har 1,2 million danskere endnu ikke sørget for, at de fremover bliver advaret, når det offentlige sender dem et elektronisk brev.

Overraskelser

- Der vil sandsynligvis være nogle, som får sig nogle overraskelser, indtil de går ind og får tilmeldt sig med deres mobiltelefon eller mail. Når du har gjort det, får du besked, når der er ny post til dig fra det offentlige, siger Socialdemokraternes it-ordfører Karin Gaardsted.

’Overraskelserne’ kan være både mistede offentlige ydelser, ekstraregninger fra Skat, at dit barn mister sin vuggestueplads, eller at din bil bliver ulovlig at køre i, fordi du ikke opdagede, at den skulle til syn. Med andre ord risikerer dit liv at blive et kaos.

- Derfor er det meget vigtigt at huske danskerne på, at de skal tjekke deres digitale post, siger Louise Palludan Kampmann.

Foretrækker anden model

Rigtig mange af Ældre Sagens medlemmer har slet ikke mulighed for at tjekke deres post digitalt, blandt andet fordi en del ikke har adgang til computer og internet. Derfor havde Ældre Sagen foretrukket en anden model for indførelsen af Digital Post.

- Det kunne have været smart, hvis man aktivt skulle tilmelde sig Digital Post i stedet for at framelde sig. Så ville man have været sikker på, at dem, som tilmeldte sig, også var interesserede i at få det og kan bruge det, siger jurist i Ældre Sagen Ingrid Stokholm Lauridsen, som blandt andet beskæftiger sig med digitalisering.

- Vi vil selvfølgelig holde øje med, om vi får henvendelser fra medlemmer om Digital Post og tage det op, hvis det viser sig, at det bliver et problem, siger hun.

Men i den helt anden ende af alderskurven viser det sig, at det står endnu værre til. Kun lidt over halvdelen af de 15 til 24-årige har tilmeldt sig Digital Post.

- Det har overrasket os, erkender Louise Palludan Kampmann.

Derfor har Digitaliseringsstyrelsen valgt at lave en ny kampagne, målrettet de helt unge.

Også relevant for unge

- De unge anser det bare ikke for at være specielt relevant for dem og deres liv. Men hvis de har fritidsjob, så får de skatteopgørelser og beskeder om feriepenge fra det offentlige. Og mange unge får jo også meddelelser om SU, siger hun.

Ved at sende brevene til borgerne digitalt, kan samfundet spare ca. 1 mia. kr. hvert år på bl.a. porto og papir. Men Socialdemokraternes it-ordfører kan ikke acceptere, at besparelsen går ud over ældre, socialt udsatte og andre borgere, som risikerer at miste vigtige ydelser, hvis de ikke får tjekket deres digitale postkasse i tide.

- Jeg har en klar forventning om, at kommunerne er klar over, at der må være en overgangsordning. De er derfor nødt til at være mere opmærksomme på, om borgeres offentlige ydelser er blevet tilmeldt eller frameldt. Hvis det viser sig, at der kommer problemer med det, så vil jeg være den første til at tage det op, siger Karin Gaardsted.

Men der er hjælp at hente for dig, som er usikker på, hvordan man bruger Digital Post.

- Du kan altid gå hen til borgerservice i din kommune og bede om hjælp, siger Louise Palludan Kampmann.