For fjerde år i træk skal 42-årige John Bonde og hans familie på fire rejse på sommerferie med rejseselskabet Spies, som familien foretrækker på grund af rejseselskabets børneklub.

Den 18. august skal John Bonde og hans familie på ferie til Bulgarien, hvor de skal indlogeres på Spies-hotellet White Lagoon Beach. Men det ønsker familien ikke længere, efter at det er kommet frem, at lige netop det hotel er blevet ramt af en maveinfluenza-epidemi, som indtil videre har gjort 50 feriegæster syge.

Til BT forklarer John Bonde, at han ikke ønsker at udsætte sine to drenge på ét og fire år for smittefaren. Desuden skal familien rejse med et vennepar, som også har to små børn.

»Min kone og jeg har nok lidt mere at stå imod med, end mine sønner på et og fire år. Vi er i stand til at lade være med at drikke af poolen, men det kan vi ikke forvente af dem. Hvis der er smittefare i poolen, og folk bliver syge af det, så er det klart, at jeg gerne vil et andet sted hen,« fortæller John Bonde, der er meget utryg ved situationen.

BT kunne onsdag fortælle om 26-årige Chelle Jessen og 23-årige Nicklas Bekker fra Odense, som ankom til hotellet i mandags, og som allerede nu har mærket epidemien på egen krop.

Det er afføring i poolen, der mistænkes for at være årsagen til smitten, og poolen har været lukket i flere omgange, ligesom Spies har fløjet specialister ind fra Grækenland, der har kigget på poolens tilstand.

Læs også:

John Bonde ønsker ikke at annullere sin ferie, da familien stadig gerne vil til varmere himmelstrøg. Han ønsker i stedet at tage til eksempelvis Grækenland, Tyrkiet eller Spanien, hvor familien er mindre udsat for at blive syg.

Men hvis han vil ombooke sin rejse, mister han 20 procent af rejsens værdi, fortæller en medarbejder fra Spies’ kundeservice, da han kontakter rejseselskabet torsdag morgen.

Spies’ politik kommer dog bag på John Bonde, der i øvrigt ikke kan forstå, at kunderne selv må tage penge op af lommen, når rejseselskabet selv har erkendt, at der er et problem ved det pågældende hotel.

»Jeg er generelt imod, at man vedkender sig, at der er et problem, samtidig med at man siger til kunderne, at de skal betale nogle flere penge, hvis de ønsker at undgå problemet,« siger han.

John Bonde og hans familie har rejst med Spies et utal af gange, og det kommer de også til mange gange i fremtiden, da familien foretrækker rejseselskabets børneklub.

Selvom han godt kan forstå, at rejseselskabet ikke kan dække en eventuel prisforskel, der måtte være til en anden rejsedestination, mener han alligevel, at rejseselskabet bør gå i dialog med kunden, når kunden er utryg.

»Jeg ved godt, det ikke er Spies’ skyld, og derfor forventer jeg heller ikke, at de betaler det hele. Men jeg forventer som minimum, at de er til at tale med, hvis man ikke ønsker at blive sendt ned til et sted, hvor der er en større risiko for at blive syg,« fortæller John Bonde, der selv har været destinationschef for et konkurrerende rejseselskab gennem syv år.

Læs også:

Hos Spies henviser man til loven om pakkerejser. Det er en lov, som kunden bekræfter at have læst, inden man kan gennemføre et køb.

»Loven siger blandt andet, at en rejsearrangør faktisk kan tage hele 60 procent af rejsens pris ved mindre end 60 dage inden afrejse,« skriver Spies’ kommunikationschef Torben Andersen i en mail til BT.

Han hæfter sig i øvrigt ved, at der fortsat er over to uger til familien Bonde skal af sted, og at problemet forventes at være overstået der.

Allerede nu er mavevirussen aftagende, og ifølge de lokale myndigheder i Bulgarien forventes epidemien overstået inden for få dage, oplyser Torben Andersen.

Derudover understreger han, at Spies og hotellet hurtigt har reageret på problemet. Spies’ udsendte specialister har for eksempel renset badevandet og udskiftet diverse filtre, så hotellets gæster trygt kan bade igen.

Torben Andersen understreger desuden, at der er tale om et menneskeskabt problem, som kan opstå på alle hoteller.

»Vi og hotellet kan ikke garantere, at andre gæster ikke igen vil efterlade afføring eller andet i pool-vandet, lige så lidt som vi kan garantere det på andre af vores ca. 900 hoteller. Den garanti kan af gode grund heller ikke stilles af noget dansk hotel, campingplads eller svømmehal,« siger Torben Andersen.

Gæsten er dog mere end velkommen til at kontakte Spies igen, når afrejsedagen nærmer sig om nogle uger, slutter Torben Andersen.