Kritikken hagler ned over den radikale kulturminister Marianne Jelved.

Hendes forslag om at lægge DRs UnderholdningsOrkestret i graven faldt i går så tungt til jorden, at det tog sig ud som om, hun selv snublede ud over scenekanten og landede pladask i orkestergraven.

Bedst som alle ventede på, at balladen om orkestrets fremtid blev afblæst, gik det stik modsat. Forhandlingerne brød sammen.

Marianne Jelved fik under et forhandlingsmøde på sit kontor hidset de borgerlige partier så meget op, at det bagefter føg gennem luften med anklager og beskyldninger mod hende, da De Konservative og Venstre forlod ministeriet. Parterne står i dag længere fra hinanden end før det famøse møde.

Kulturradikal kulturpolitik

Lars Barfoed (K) var vred over, at Marianne Jelved havde forsøgt at gå bag om ryggen på ham og lave en aftale med Venstre.

Han mente også, at Jelved i denne sag optræder helt uden holdning, fordi hun på mødet fremlagde et forslag fra DR om at forhøje bevillingen til DR SymfoniOrkestret med seks millioner kr. Man opretter desuden et nyt orkester - KammerOrkestret - med musikere herfra til at fremføre dele af det gamle UnderholdningsOrkestrets repertoire. Og facit er uændret: DR UnderholdingsOrkestret nedlægges.

Den melding faldt ikke i god jord.

- Det er svagt. Det er blegfattig, kulturradikal kulturpolitik, hvor man ikke har nogen værdier, men bare smækker hælene i, når DRs bestyrelsesformand giver nogle ordrer, sagde Lars Barfoed.

Formentlig forsøgte han at sige, at radikal kulturpolitik er blodfattig, da udtrykket ’blegfattig’ ikke findes, men det ænsede han ikke i sin vrede.

At han til gengæld mener, at Marianne Jelved har optrådt som gummistempel for DR, er hævet over enhver tvivl. Det mener han er en fodfejl fra hendes side, som man sjældent ser.

- Nogle gange er processen altså vigtig, og Marianne Jelved har grebet dette her forløb helt forkert an. Hun forsøgte at lave en aftale med Venstre uden om os, og det hører ingen steder hjemme, da vi er med i forligskredsen. Jeg synes, Marianne Jelved skal huske på, at det slet ikke er sikkert, at De Radikale efter valget bliver verdens største parti. Det synes jeg, hun skulle tænke over, sagde Lars Barfoed.

- UnderholdningsOrkest-ret skal bevares, og det mener vi fortsat, tilføjede han.

Marianne Jelved erkendte, at det ikke var lykkedes at finde en løsning.

- Min opgave er at finde kompromiser og en løsning, vi kan være fælles om. Nu har vi aftalt en proces. DR har lagt op til, at man kan bruge musikerne på forskellige måder. Det ser vi på, sagde hun og afviste at kommentere nærmere, hvilken løsning hun selv foretrækker.

Venstres Michael Aastrup Jensen kræver, at orkestret fortsætter.

- Det sagde vi meget firkantet og klart til kulturministeren, sagde han og afviste det kompromis, som Jelved kom med.

Men regeringen fik en håndsrækning fra SFs Özlem Cekic. Hun ser gerne, at DR flytter rundt på musikerne i sine forskellige orkestre, når bare han sørger for, at nogle af de funktioner, som UnderholdningsOrkestret har varetaget indtil nu, bliver overtaget af SymfoniOrkestret eller andre.

Tungen på vægtskålen

De borgerlige er fortsat sikre på, et Enhedslisten, der er tungen på vægtskålen, bakker op om UnderholdningsOrkestret.

Det bekræftede partiets ordfører Jørgen Arbo-Bæhr under og efter mødet. Han støttede sig til sin partifælle Pernille Skipper, og det virkede som en klog foranstaltning. For netop som Jørgen Arbo-Bæhr efter mødet var ved at rode sig ud i nogle farlige formuleringer, skubbede hun ham beslutsomt igennem klumpen af fremmødte journalister og væk.

De Konservative truer fortsat med at fremsætte et beslutningsforslag, der pålægger regeringen at redde UnderholdningsOrkestret.

Kulturministeriet har fået et par dage til at besvare en række spørgsmål fra partierne, og man har aftalt at man mødes igen på mandag.

Musikernes reaktion
Christine Enevold, vionlinist i DR underholdningsorkesteret:

- Det er forkert at kalde det, Marianne Jelved og DR fremsætter, et kompromis. For det redder ikke UnderholdningsOrkestret. Det er en løsning, der udvider et andet orkester med nogle få medlemmer. Vi er 42 musikere i et orkester, som bare gerne vil spille sammen. Som jeg ser det, vil DR etablere et kammerorkester - i SymfoniOrkestrets regi. Men hvorfor det? DR har et kammerorkester i forvejen. I øvrigt kunne man frygte, at de opgaver, som vi er de eneste, der kan løse – nemlig både at spille det folkelige og det klassiske – bliver nedprioriteret, når det bliver lagt ind i SymfoniOrkestrets regi.

Mette Bugge Madsen, Formand for DR underholdningsorkester:

- Jeg har noteret mig, at der fortsat er flertal i Folketinget for at bevare UnderholdningsOrkestret (DRUO). Men det forslag, der er fremlagt, er ikke en redning. Det giver ikke mening at oprette et nyt kammerorkester. Det vil aldrig komme i nærheden af det, vi har stået for med UnderholdningsOrkestret. For det tager mange år at opbygge et kammerorkester. Hvis man bevare det udbud, DRUO har stået for, og som har været med til at sætte DR i et gunstigt internationalt lys, skal man bevare DROU. Vi har favnet hiphop, rock og det klassiske repertoire og skabt en ny måde at formidle Mozart på. Man skal huske, at den måde vi spiller sammen, den tighthed, som rockmusikerne efterspørger, tager det lang tid at tilegne sig.