Ifølge en rundspørge får danskernes ry som verdens lykkeligste folk udlændinge til at vælge Danmark som rejsemål.

Udlændinge, som kommer til Danmark, kender til danskernes topplacering i lykkemålinger, og for nogle har det ligefrem haft betydning for, at de tog til Danmark, viser en rundspørge, som tænketanken Institut for Lykkeforskning har lavet. Det skriver Politiken.

De seneste to år har Danmark indtaget topplaceringen i FNs World Happiness Report, og i rundspørgen svarer 62 ud af 98 turister, at de kendte til Danmark som verdens lykkeligste, og 38 af dem siger, at det har haft betydning for, at de valgte Danmark.

Direktør Morten Ingemann i reklamebureauet McCann Copenhagen mener godt, at man kan bruge lykke som branding til turister:

»Man brander oftest Danmark på Den Lille Havfrue og kongehuset, men det er kun varemærker. Det er blevet et større omdrejningspunkt for folks rejser at opleve, hvordan man lever i andre lande - se bare på succesen med AirBnB, hvor man lejer sig ind i private hjem. Man kan godt brande Danmark på, at vi har en særlig balance i livet«, siger han til Politiken.