Flere danskere fortæller, at de mod deres vilje har tegnet Telenor-abonnement. Deriblandt 55-årige Mette Pladsbjerg Larsen fra Aalborg.

BT fortalte tirsdag historien om Tina Jørgensen fra Horsens, der pludselig blev Telenor-abonnent, selvom hun i telefonen med syvtommersøm afviste den ivrige telefonsælger.

Læs også:

Noget tyder på, at Tina Jørgensens historie ikke er et engangstilfælde. BT har de seneste dage modtaget flere henvendelser fra danskere, der føler sig snydt af teleselskabet. Flere nævner, at de har fået tilsendt velkomstbrev og SIM-kort fra Telenor mod deres vilje.

Blandt andre 55-årige Mette Pladsbjerg Larsen fra Aalborg. Hun var i forvejen tilfreds med sit abonnement hos teleselskabet Call Me, som hun ikke ønskede at skifte væk fra.

Mette Pladsbjerg Larsen blev den 6. august 2015 ringet op af eMen sælger hos Telenor. Han gjorde det i første omgang klart for hende, at han ikke ville sælge hende noget. Hun skulle oplyse sit CPR-nummer. Det var hun nødt til, fordi Call Me var blevet opkøbt af Telenor, hævdede sælgeren.

»Jeg spurgte ham, hvorfor han skulle have mit CPR-nummer. Han fortalte mig, at Telenor var blevet opkøbt af Call Me, og at jeg derfor skulle registreres hos dem i stedet for hos Call Me. Jeg tænkte, det var mærkeligt, hvis de ikke havde mit CPR-nummer, når de nu havde opkøbt Call Me,« fortæller Mette Pladsbjerg Larsen til BT.

Læs også:

Hun ringede efterfølgende til Call Me for at høre, om det var rigtigt, hvad Telenor-sælgeren havde påstået. Men det kunne de ikke bekræfte. I virkeligheden deler Call Me og Telenor blot netværk.

»Det var jo løgn og latin, det sælgeren fortalte mig. Samtidig modtager jeg et SIM-kort fra Telenor, som jeg river i stykker. På intet tidspunkt havde jeg sagt ja til deres tilbud,« fortæller hun.

»Jeg fandt senere ud af, at Telenor havde lukket af for mit nummer hos Call Me. Jeg blev så rasende! Jeg kunne ikke bruge min telefon i 13 dage. Min datter begyndte at blive urolig for mig, da jeg ikke svarede på hendes opkald,« siger Mette Pladsbjerg Larsen.

Læs også:

Hele tre uger skulle der gå, inden den ålborgensiske kvinde fik sit gamle Call Me-abonnement igen. Telenor gav hende en æske Merci-chokolade i kompensation for de 13 dage, hun var uden telefonisk kontakt med omverden.

»Jeg synes, det var ret tamt. Det er ikke okay, at telefonsælgere kaprer kunder med løgnehistorier på den måde. Sådan noget skal ikke fortsætte,« raser Mette Pladsbjerg Larsen.

I tirsdags skrev bt.dk om 51-årige Tina Jørgensen fra Horsens, der ligesom Mette Pladsbjerg Larsen havde modtaget et velkomstbrev og SIM-kort fra Telenor, selvom hun på forhånd havde afvist sælgeren. Siden har flere danskere henvendt sig med lignende historier, heriblandt Metet Pladsbjerg Larsen.

Telenor erkender, at de har lavet en brøler i den konkrete sag med Mette Pladsbjerg Larsen.

”I sagen med Mette Pladsbjerg Larsen har vi uden tvivl handlet forkert. Det beklager vi dybt, og sagen førte til, at vi stoppede ansættelsesforholdet med sælgeren. Man skal selvfølgelig respektere det, når folk siger nej tak,” siger Tom Lehn-Christiansen, pressechef hos Telenor, og fortsætter:

”Hvis nogen af vores medarbejdere bevidst laver et salg uden kundens accept, så bliver de afskediget. Det sidste, vi ønsker, er at kunder kommer i klemme i en sag som den her, for den er jo både voldsomt frustrerende for kunden og skadelig for os selv.” siger Tom Lehn-Christiansen.

Mette Pladsbjerg Larsen modtog en æske Merci-chokolade fra Telenor som kompensation.
Mette Pladsbjerg Larsen modtog en æske Merci-chokolade fra Telenor som kompensation. Foto: Mette Pladsbjerg Larsen
Vis mere

Her bekræfter Telenor, at de ikke har opkøbt Call Me, selvom Telenor-sælgeren ifølge Mette Plandsbjerg Larsen hævdede det.
Her bekræfter Telenor, at de ikke har opkøbt Call Me, selvom Telenor-sælgeren ifølge Mette Plandsbjerg Larsen hævdede det.
Vis mere