Optikerkæden Louis Nielsen er begyndt at tilbyde kunderne et sundhedstjek, men øjenlæger mener, at optikerne gør patienter unødvendigt nervøse. Formand for Danske Øjenlægers Organisation vil tage sagen op med Sundhedsstyrelsen.

Optikerkæder Louis Nielsen er begyndt at tilbyde sundhedstjek til deres kunder, men flere øjenlæger melder nu om, at de har fået flere urolige akutpatienter, som har været til sundhedstjek ved optikerkæden, skriver Jyllands-Posten. Louis Nielsen tilbyder blandt andet at måle kundernes tryk i øjet og tager farvefotos af nethinden, men optikerne er ifølge Danske Øjenlægers Organisation ikke uddannede til at forstå, hvad billederne viser.

»De jager en skræk i livet på folk, og det er fuldstændigt unødvendige konsultationer, som koster sygesikringen penge. Sidste mandag fik jeg en patient, som i fire-fem dage havde gået rundt med en stor bekymring for, at hun havde forkalkninger på nethinden, som kunne gøre hende meget svagtseende. Hun var falsk syg. Den næste patient fra Louis Nielsen havde et marginalt forhøjet tryk i øjet, og den konsultation endte med at koste sygesikringen mere end brillestellet hos Louis Nielsen,« fortæller øjenlæge Claus S. Jørgensen fra Øjenklinikken Aros til Jyllands-Posten.

Formand for Danske Øjenlægers Organisation Jens Andresen har bedt sine medlemmer om at opgøre antallet af patienter, de havde i sidste uge, som først havde været ved Louis Nielsen. Han vil derudover tage sagen op med Sundhedsstyrelsen.

Louis Nielsens direktør, Mads Nygaard, mener, at øjenlægerne klager, fordi de ikke får penge for alle de ekstra konsultationer. Han erkender ifølge Jyllands-Posten, at optikerne ikke kan diagnosticere, men sundhedstjekket har ifølge direktøren allerede ført til opdagelse af alvorlige øjenproblemer hos 20-25 kunder på landsplan.