Mandag morgen har en af de store historier været tal, der viser, hvor og hvor meget politiet blitzer folk med fotovogne. Og det har ikke bragt glæde rundt om i det ganske land. Politiet får nemlig millioner ind på kontoen. Men nu svarer politiet igen.

’Vi siger det lige igen: Vi bliver ikke målt på, hvor mange bøder, vi får ind via ATK. Der er udelukkende krav om antal måletimer #politidk’.

Sådan skriver Sydjyllands Politi mandag morgen på deres Twitter-profil. Og de bakkes op af Østjyllands Politi, der på det sociale medie skriver:

'Fotovogne skal skabe tryghed og sikkerhed, så de holder, hvor der køres for stærkt #politidk’. Hvor efter Østjyllands Politi linker til en pressemeddelelse om sagen.

Hele sagen bunder i, at metroxpress via en aktindsigt har fået adgang til at se, hvor politiet i København og Østjylland har opstillet deres fotovogne – også kaldt ATK – og hvor mange penge politiet de to steder høster på fotovognene.

Millioner af kroner på få steder
Og det er ifølge metroexpress ikke så lidt. Københavns Politi har allerede på de første ni måneder af året udskrevet bøder for 56 millioner kroner. 6,5 millioner mere end hele sidste år. Og en stor del af de bøder er udskrevet på kun to veje: P. Knudsens Gade og H.C. Andersens Boulevard med henholdsvis 9.691 bøder til en pris af 10.688.500 kroner og 9.570 bøder, der løber op i 10.998.500 kroner.

Det faktum har fået flere til at anklage politiet for at spekulere i at tjene penge i stedet for at holde fokus på sikkerhed og tryghed, som mange mener, er politiets vigtigste opgave i trafikken.

»De burde hellere fokusere på skoleveje og de steder, hvor der sker ulykker med personskader i stedet for som her, bare at gå efter de steder, som giver flest penge i politiets kassebeholdning,« siger Liberal Alliances medlem af borgerrepræsentationen i København til avisen.

En enkelt vej giver 2,3 millioner i Aarhus
Også i Østjylland er der et enkelt sted, der skiller sig ud, når det kommer til mængden af bøder. Det er Grenaavej ved Aarhus. Her har politiet skrevet hele 2.013 bøder i år til billister, der har kørt for stærkt. Det løber op i 2,3 millioner kroner. 1.2 millioner mere end fangsten samme sted hele 2014.

Men nu tager politiet til genmæle. I pressemeddelelsen, som Østjyllands Politi, der også indbefatter Aarhus, har sendt ud, skriver de blandt andet:

»Formålet med vores fotovogne er at skabe tryghed og sikkerhed på vejene ved at sænke hastigheden og undgå ulykker. Når vi kan udstede så mange bøder på én strækning, så er det et tegn på, at der bliver kørt alt for stærkt på Grenaavej, og det skal vi som politi selvfølgelig gøre noget ved, siger han og understreger, at det er uinteressant for politiet, hvor mange penge der kommer i statskassen«, forklarer vicepolitiinspektør Michael Henningsen.

Der bliver kørt rigtig stærkt
Han slår fast, at det ikke drejer som om penge, men om tid fotovognene er ude og måle.

»Vi bliver målt på, hvor mange timer vores fotovogne er på vejene, og ikke på hvor mange bøder vi udskriver«, siger Michael Henningsen.

Han understreger, at der ligger analyser til grund for, at netop Grenaavej er i politiets fokus.

»Grenaavej er en stor hovedvej med mange krydsende veje og rigtig mange biler. Der ligger flere skoler langs vejen, der derfor jævnligt krydses af børn og unge på vej til eller fra skole. Blandt andet derfor har vi særligt fokus på netop den strækning«, siger Michael Henningsen.

»Og når så vi oplever, at der på nogle af stederne bliver kørt rigtigt stærkt, så kommer vi selvfølgelig igen, indtil vi har fået sænket hastigheden. Det giver da mere mening, end at vi holder på strækninger, hvor der aldrig bliver kørt for stærkt«, uddyber Michael Henningsen.

Hos Københavns Politi deler man holdningen fra Østjyllands Politi. Det forklarer politidirektøre Michael Kristiansen.

»Nu skal du skrive det her med store bogstaver og flammeskrift. Økonomien interesserer os ikke. Vi er jo ligeglade med pengene. Det har slet ingen gang på jord. Vi bliver målt på timer, vi måler, og ikke antallet af bøder vi skriver, eller penge vi får ind. Det handler om sikkerhed og tryghed. Så vi kan reducere antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken«, forklarer Michael Kristiansen og uddyber.

»Et af eksemplerne er P. Knudsens Gade, som er en stor indfaldsvej til København. Og der er tre skoler på den vej. Og alligevel kører folk åndssvagt. Vi får en del henvendelser fra borgere om, at folk kører for stærkt dér. Og det har vi fået gennem en del år. Derfor bliver ved med at holde der. Så det er egentlig mærkeligt, at folk ikke har lært, at vi holder der meget. Men de forstår ikke budskabet, hvilket er mærkeligt. For det gør de jo på Gl. Køge Landevej, hvor vi holder en del også. Og der kører folk pænt«, fortæller Michael Kristiansen, der forklarer, at politiet holder på bestemte steder, da analyser har udpeget netop de steder.