Servicebranchen er under voldsom forandring. Intelligent software og automatiseringer truer 130.000 eller to ud af tre job inden for handel- og kontorområdet. På kun fire år er antallet af ufaglærte og faglærte kontor- og serviceansatte faldet markant, viser ny analyse.

Det papirløse kontor er på vej til at blive mennesketomt. På blot fire år er antallet af administrative medarbejdere inden for kontor og service faldet med otte pct. Faldet er størst for faglærte og ufaglærte med henholdsvis 12 og 13 pct., mens antallet af medarbejdere med en videregående uddannelse vokser.

Antallet af bachelorer, der laver kontor- og servicearbejde, er således vokset med ti pct., viser en analyse fra fagforeningen HK og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd (AE).

Samme udvikling ses inden for salgs- og servicearbejde. Her er efterspørgslen generelt voksende, men antallet af ufaglærte salgs- og servicemedarbejdere er stagneret, mens antallet af bachelorer i salgsafdelingerne er vokset med 19 pct.

Rutinearbejde til robotterne

De ufaglærte og faglærte job forsvinder først og fremmest, fordi mere rutineprægede opgaver i stigende grad bliver overtaget af kontorrobotter. I modsætning til tidligere digitaliseringsbølger, hvor det mere var hard ware, der var i fokus, er der her tale om robotter, man ikke sådan lige kan se, for de gemmer sig på computere eller i skyen i form af stadig mere intelligent software, som overtager bogføring og lønbogholderi. Inden for salg og service er det især traditionelle butiksmedarbejdere, der forsvinder i takt med, at e-handlen bruser frem.

En analyse fra tænketanken Kraka fra 2014 viser, at 730.000 job i Danmark er i fare for at blive automatiseret. Ifølge HKs egne beregninger er 130.000 eller to ud af tre handels- og kontorjob truede. HK-området er dermed kun overgået af fødevarebranchen.

»HK og AEs analyse viser, at det ikke bare er noget, der sker i fremtiden. Vi ser job forsvinde på grund af digitalisering og massive jobbevægelser inden for handel- og kontorområdet lige nu. Det behøver ikke blive et problem, hvis vi sørger for, at medarbejderne får de kvalifikationer, der skal til. Men det bliver et problem, hvis vi ikke gør noget hurtigt,« siger HK-formand Kim Simonsen.

Tusindvis af arbejdspladser i fare

Han frygter, at arbejdspladserne forsvinder dels på grund af digitalisering og automatisering, dels fordi globale virksomheder som f.eks. Grundfos, COOP og Lundbeck rykker de tilbageværende administrative rutineopgaver ud af landet, mens andre virksomheder bliver tvunget til udlandet, fordi de ikke kan finde medarbejdere med de kvalifikationer, som de nye tider kræver.

For som HK og AEs analyse viser, sker der det, at mens én type medarbejdere rykker ud, rykker en anden type, ofte med en længerevarende uddannelse og større forståelse for forretningsudvikling og kundernes behov, ind på de tomme kontorpladser. Hvis altså virksomhederne kan finde den nye type medarbejdere.

Det kniber det med hos it-giganten Microsofts danske datterselskab, der netop nu ekspanderer kraftigt blandt andet på grund af stigende efterspørgsel på Microsofts cloud-produkter. Her står intet mindre end 12 pct. af virksomhedens stillinger netop nu ubesatte hen.

Det skyldes, at Microsoft, lige som mange andre danske virksomheder i og uden for it-branchen, i disse år ændrer deres salgsfokus fra de enkelte produkter til kunderne.

»Tidligere skulle en salgsspecialist først og fremmest kende Microsofts produkter og have en dyb teknisk forståelse. I dag er det et krav, at de kender de virksomheder, de kommer ud i og forstår deres forretning og behov, samtidig med at de har den tekniske forståelse. Den type medarbejdere er meget svære at finde i dag, og vi er i skarp konkurrence med andre virksomheder,« siger Marianne Dahl Steensen.

Breder sig i takt med opsvinget

Ifølge Kim Simonsen fra HK er det indtil videre især de større virksomheder, der har nedlagt stillinger og samtidig efterspørger medarbejdere med nye kvalifikationer.

Men hvis opsvinget bider sig fast, vil også små og mellemstore virksomheder investere massivt i ny software og automatisering og samtidig få brug for administrativt ansatte med andre kvalifikationer end hidtil.

Han efterlyser derfor en hurtig og massiv uddannelses- og opkvalificeringsindsats inden for handel, kontor og service.

»Politikerne har alt for længe kun haft fokus på, hvad vi gør for at bevare produktionsjob i Danmark, men dansk erhvervsliv består ikke kun af produktionsvirksomheder. Der er mange service- og it-virksomheder, som også bidrager til væksten. Og produktionsvirksomheder kan heller ikke overleve uden at have højtkvalificerede medarbejdere i administrationen og salget,« siger Kim Simonsen, der mandag er vært ved konferencen »Job og Vækst i Servicedanmark«.

Uddannelse og opkvalificering er én af løsningerne hos Microsoft, som tager stadig flere nyuddannede fra videregående uddannelser men også fra mellemlange tekniske uddannelser ind og oplærer dem selv. Virksomheder gør også en aktiv indsat for at få mere forståelse for it ind i undervisningen i skoler og på uddannelser, f.eks. ved at arrangere events, hvor unge laver deres egne spil på en weekend.

»I løbet af de næste fem-ti-tyve år bliver manglen på medarbejdere, der har teknisk forståelse for it, kun større. Det er ikke kun et problem for it-branchen. På alle brancher og alle niveauer er der brug for større it-forståelse, hvis vi skal skabe vækst,« siger Marianne Dahl Steensen, der mener, det ikke er nok at give børn og unge en tablet i hånden.

»De bliver superbrugere, men hvis de ikke prøver f.eks. at programmere, får de ikke forståelsen for, hvad teknologien kan, og hvordan det kan tænkes ind i forretninger og processer,« siger Marianne Dahl Steensen.