En gruppe danske flyrejsende er godt sure, efter de ufrivilligt har fået deres ophold i Malaga i Spanien forlænget med indtil videre to døgn, da det SAS-fly, der skulle bringe dem hjem, er gået i stykker.

»Det er skrækkeligt. Vi er efterhånden godt trætte af det.«

Sådan lyder det fra 75-årige Erik Karstenskov, der er blandt 150 danske flypassagerer, som er strandet i Malaga på andet døgn, efter at det SAS-fly, der skulle bringe dem hjem, gik i stykker.

Flyet skulle være fløjet til København fra Malaga klokken 15 onsdag, men efter over tre timers ventetid i lufthavnen fik passagerne at vide, at de ikke kunne komme med flyet hjem.

»Vi fik næsten ikke nogen information. De sagde bare, at der var motorproblemer - at flyet lækkede olie,« fortæller Erik Karstenskov, der sammen med en bekendt havde tilbragt tre ugers ferie i den spanske by.

Han fortæller, at både han og mange af de andre passagerer er godt trætte af den manglende information.

»Vi sad og ventede og ventede og ventede, og vi fik stort set ingen information på dansk. Og da de besluttede, at vi ikke kunne komme med flyet, sendte de os ned for at hente bagage. Og der måtte vi vente i yderligere to en halv time, fortæller Erik Karstenskov, der siger, at det især var hårdt for de ældre, samt for familierne med små børn.

»Nogle af børnene på 4-5 år var meget kede af, at de ikke kunne komme hjem,« fortæller han.

Sent onsdag aften blev de strandede passagerer kørt til et hotel, hvor de kunne overnatte, og torsdag blev de så atter kørt til lufthavnen, hvor de forventningsfuldt troede, at de kunne komme hjem. Men nej.

»Nej, for proceduren gentog sig i dag. Vi stod ude i slusen og ventede på at komme med flyet, da vi pludselig fik at vide, at der stadig var problemer, og at vi ikke kunne komme med,« fortæller Erik Karstenskov.

Passagerne blev derfor atter engang sendt ned efter deres bagage og atter sendt på hotel.

»Nu har vi så fået at vide, at vi kan komme af sted klokken 13 i morgen (fredag, red.), men jeg tvivler på, at vi kommer af sted, siger Erik Karstenskov, der er irriteret over, at han og de andre passagerer ikke er blevet bedre orienteret undervejs.

»Jeg har aldrig prøvet noget lignende. Hvis det bare havde været i går, så havde det været ok, men hvorfor skulle vi også igennem det i dag (torsdag, red.). Og hvorfor kan de ikke sende et andet fly ned efter os - eller sætte os over på nogle andre afgange, siger en tydeligt irriteret Erik Karstenskov.

»Det er ved at ødelægge hele vores ferie,« siger han.

Hos SAS kan pressetalsmand Henrik Edström godt forstå passagernes frustration:

»Jeg må bare beklage, hvis informationen ikke har været tilfredstillende. Vi har gjort det så godt, vi kunne,« siger han.

Han fortæller, at årsagen til, at flyafgangen blev udsat i første omgang, var fordi man skulle have fløjet en tekniker til Malaga for at se på flyet. Men da teknikeren nåede frem viste det sig, at der også var behov for en reservedel, som også skal flyves til Malaga. Og det var årsag til, at flyet heller ikke kunne lette torsdag.

»Vi har forsøgt at ombooke passagerne til andre fly, men de fleste var fyldt. Vi har fået ombooket 30 af de 180 passagerer,« fortæller Henrik Edström.

Han tilføjer desuden, at SAS ikke havde andre ledige fly, der kunne sendes ned efter de strandede passagerer.

SAS oplyser, at de strandede passagerer kan søge kompensation for ulejligheden hos SAS, når de atter er kommet hjem til Danmark.