Det var en lynhurtig reaktion fra de to piloter på SAS-flyet, som den 3. marts i år forhindrede en katastrofe, da passagerflyet var på kollissionskurs med et russisk spionfly. 

Flyveturen i SAS-flyet fra København til Rom, kunne være endt i en kæmpe katastrofe.

Episoden skete den 3. marts, da SAS-fly SK 681 netop havde forladt Københavns lufthavn. Flyet var på vej op i det internationaleluftrum mellem Danmark og Sverige, da et russisk spionfly kom faretruende tæt på.

Historien om den ekstremt farlige situation kom frem tidligere torsdag, og i første omgang forlød det, at det russiske spionfly blev opdaget af en radarstation, der gav oplysninger til SAS flyet, som i sidste øjeblik kunne korrigere deres kurs.

Men nu viser det sig, at det var piloterne ombord på SAS flyet, der i første omgang så det russiske spionfly komme tættere og tættere på, og hurtigt ændrede højde. Det resulterede i, at de to fly passerede hinanden i en afstand på blot 90 meter.

Normalt er sikkerhedsafstanden 300 meter.

- Samtidig med at piloterne så det andet fly og hurtigt fik skiftet flyvehøjde, kom der besked fra flyvelederne, siger Trine Kromann-Mikkelsen, pressechef i SAS til DR.

Pressechefen meddeler, at det kunne være endt helt galt, hvis det ikke var på grund af piloternes håndtering af situationen. 

- Der var en utrolig høj risiko, og hvis piloterne ikke havde reageret, som de gjorde, havde det været en utrolig alvorlig situation, siger pressechefen.