Kriminelle har opdaget en sårbarhed i betalingsappen MobilePay, der gør det muligt at svindle. Der er dog ifølge Danske Bank tale om få sager, og banken lover at dække tab, som skyldes svindel.

Blandt de 1,6 millioner brugere af Danske Banks betalings-app MobilePay findes kriminelle, som har opdaget, hvordan de kan svindle, skriver metroxpress.

De aflurer eller køber de oplysninger, der står på ethvert kreditkort. Så køber de anonyme taletidskort til smartphones, hvorpå de opretter MobilePay-konti med de stjålne kort-oplysninger.

MobilePay, der ellers er blevet betegnet ‘sikker, stiller ikke krav om, at brugerne identificerer sig med NemID.

Så svindlerne kan nu med appen - indtil kreditkortet bliver spærret - anonymt handle i butikker og med private - eller med de tilknyttede kreditkort hæve penge i automater.

»De udnytter den sårbarhed, der er i MobilePay,« siger politikommissær Martin Kofoed fra Rigspolitiets Cyber Crime Center.

Han fortæller, at der ude i politikredsene er et ukendt antal af den slags sager, hvor folk handler anonymt med stjålne penge i butikker.

»De er vanskeligere at opklare end i de tilfælde, hvor kriminelle hæver penge i en automat,« siger Kofoed.

Om de sidstnævnte sager siger han:

»Der er aktuelt en håndfuld igangværende sager mod organiserede herboende kriminelle, der stjæler, franarrer eller køber kreditkort-oplysninger, som de tilknytter et højt antal MobilePay-konti, som typisk er på telefoner med taletidskort,« siger Kofoed.

»De overfører så pengene til en række medgerningsmænds MobilePay-konti. De går ned og hæver pengene i hæve-automater. Udbyttet kan være højt, og det foregår organiseret og systematisk. I hver sag er der mindst fire-fem sigtede personer,« siger han.

Mark Wraa-Hansen, chef for Danske Banks MobilePay-division, mener, at der er få svindelsager. Han lover, at banken overvåger problemet tæt og dækker tab, som skyldes svindel.

BNB