Skolelederformanden ser gerne, at folkeskolen henter inspiration fra de intensive sommerlejre, der forbedrer udsatte børns læring markant. Men det er for dyrt at kopiere kurserne helt.

At hoppe syvtabellen i en hinkerude eller at stave til lo-ko-mo-tiv, mens man løber stafet, kan hjælpe børn, der halter bagefter i skolen, til at klare sig bedre.

Og det er nogle af de elementer, folkeskolen ifølge skolelederne bør tænkte ind i undervisningen - inspireret af en række intensive sommerlejre for udsatte børn, som viser mærkbare resultater.

»Det er nogle meget interessante resultater, børnene har opnået ved at være med i de her sommerskoleprojekter. Og jeg vil meget gerne være med til at kigge nærmere på, hvilke ting, der motiverer børnene, og som vi kan tage med over i folkeskolen,« siger formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal.

Der er ifølge DR Nyheder flere eksempler på intensive sommerlejre for fagligt svage børn, der forbedrer deres læringsniveau markant. DrengeAkademiet, der arrangeres af LøkkeFonden for 14-16-årige udsatte drenge, har eksempelvis på to uger forbedret drengenes resultater i matematik med, hvad der svarer til over to skoleår. Og Lær for Livets »Learning Camp« har øget det faglige niveau hos 100 10-13-årige fagligt svage børn med gennemsnitligt et halvt skoleår - også på blot to uger.

»Det, børnene selv siger, der har været godt på de her camps, er, at de har lært på en anden måde. De har været mere fysisk aktive, og der har været en mere drengeagtig tilgang til det. Det er noget af det, der blandt andet er med i den nye skolereform, så der er allerede taget lidt hul på noget af det. Men jeg synes sagtens, vi kan lade os inspirere af resultaterne,« siger Claus Hjortdal.

På de intensive skolelejre undervises børnene af skolelærere og får en markant bedre normering, end hvad tilfældet er i folkeskolen. Og så er der sørget for regelmæssig søvn, sund kost, masser af motion og et minimum af mobiltelefon og computer.

Alt sammen noget, der desværre ikke kan overføres direkte til folkeskolen, påpeger skolelederformanden.

»Det ville være alt for dyrt og ville slet ikke kunne lade sig gøre i praksis, for vi kan jo eksempelvis ikke fjerne mobiltelefonerne fra børnene derhjemme. Men man kan godt forestille sig, at man kan lave nogle småcamps med intensive kurser rundt omkring i kommunerne for at fremme børnenes motivation. Det er det, der er det allermest interessante - hvordan vi kan fremme deres motivation for at lære noget,« siger Claus Hjortdal.