Samfundet har mere fokus på klassiske dyder som retfærdighed og disciplin, og det trækker folkeskolen i samme retning, forklarer formanden for skolelederne.

Værdierne i samfundet ændrer sig, og det påvirker også folkeskolen i en mere klassisk retning.

Det er vurderingen fra formanden for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, der noterer sig, at der er blevet et større fokus på en klassisk læringsstil i folkeskolen.

»Samfundet har mere fokus på de klassiske dyder. Vi har haft en tendens, hvor pendulet har været et andet sted. Nu svinger det mere over mod en klassisk læringstænkning,« siger han

Det er Jyllands-Posten, der på kostskolen Herlufsholms 450-års jubilæumsdag skriver, at der er blevet større fokus på dannelse, faglighed og danske traditioner er blevet moderne i den danske folkeskole.

Billedet genkender Claus Hjortdal, der fremhæver, at selve prioriteringen af, hvad der er vigtigt i folkeskolen, har ændret sig.

»Det viser sig omkring disciplin og ordentlighed. Det betyder, at vi på skolen højner de ting, som man tidligere tog afstand fra,« siger han og peger på den trivselsmåling, der tidligere på året pegede på, at lærerne kom for sent til undervisningen. Man fokuserer ikke på hvorfor, men i stedet på elevernes opfattelse af manglende disciplin, lyder det.

»Det kunne jo være lærerne talte med nogle elever ude på gangen, og derfor ikke var i klasselokalet. Det er et eksempel på, at der kræves ordentlighed, retfærdighed og system i tingene,« siger han og kalder det blot et »mindre« eksempel på udviklingen.

På den historiske kostskole Herlufsholm oplever rektor Klaus Eusebius Jakobsen ifølge Jyllands-Posten netop, at skolens pædagogik er blevet moderne, og han fortæller, at han blandt andet er blevet inviteret ud til kommunale skoleledere for at fortælle om, hvordan kostskolen arbejder med værdier.