Knap ni ud af ti lærere oplyser i en undersøgelse, at de ikke har nok tid til at forberede undervisning og rette. Det får mange til at skære ned på skriftlige opgaver.

88 procent af lærerne oplyser i en ny undersøgelse fra Danmarks Lærerforening, at de ikke har nok tid til at forberede undervisning og rette. Og det har fået en del lærere til at skære ned på de skriftlige opgaver.

Formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo Christensen har længe udtalt sig kritisk om konsekvenserne af skolereformen. Og han er ikke blevet mere positivt stemt, efter der er blevet taget hul på det nye skoleår.

»Nu har lærerne arbejdet under de nye vilkår i cirka otte uger, og det må være problematisk for alle, at så mange fortæller, at det ikke er muligt at gøre arbejdet ordentligt, så eleverne kan få den bedste undervisning. Og det er problematisk, at politikere inde på Christiansborg lover guld og grønne skove, mens dem, der skal løse opgaven ude i virkeligheden, kan se, at det ikke hænger sammen,« udtaler Anders Bondo Christensen i en pressemeddelelse.

Han tilføjer, at Danmarks Lærerforening har opfordret regeringen til, at der bliver lavet en fælles analyse af situationen i folkeskolen:

»For vi har alle et ansvar for at sikre, at eleverne får den bedste undervisning«.

82 procent af de adspurgte lærere peger i undersøgelsen på, at den manglende tid til at forberede og rette resulterer i mindre undervisningsdifferentiering.

Og 77 procent angiver, at der kommer mere lærebogsundervisning, mens 69 procent siger, at der bliver færre skriftlige opgaver.

Også skoleledernes formand, Claus Hjortdal, og formanden for foreningen Skole og Forældre, Mette With Hagensen, fortæller til Jyllands-Posten, at de får tilbagemeldinger om uheldige konsekvenser af reformen og lærernes nye arbejdstidsregler.

Claus Hjortdal siger til avisen, at man »må konstatere, at reformen nok ikke er så velfinansieret, som vi blev stillet i udsigt«.

Og Mette With Hagensen kalder det »meget uhensigtsmæssigt«, at lærere også har tilkendegivet over for forældre, at de må skære i de skriftlige afleveringer, fordi der ikke er tid til at rette dem.

Undervisningsminister Christine Antorini (S) afviser imidlertid over for Jyllands-Posten, at lærerne ikke har tid til at forberede undervisningen.

»Før reformen underviste lærerne i gennemsnit 16 klokketimer. Nu er det 18 timer. Så der er god tid også til de andre ting, som er en del af skoledagen,« siger Antorini til Berlingske Nyhdsbureau

Hun mener, at lærerne skal lære at agere i en ny virkelighed.

»Det er nyt for lærerne, at de skal til at arbejde sammen og forberede sig sammen i løbet af dagen. Vi skal give skolerne ro til at arbejde med reformens mange elementer.«

I alt 1.922 folkeskolelærere har besvaret undersøgelsen.