To tredjedele af de danske folkeskolelærere har lyst til at forlade deres job. Den nye skolereform er den væsentligste årsag.

En ny rundspørge, som DR Nyheder har foretaget, viser, at lærernes arbejdsmotivation er helt i bund her få måneder inden, den nye, store skolereform skal tages i brug.

DR har spurgt 842 tilfældigt udvalgte lærere, og 65 procent af de adspurgte svarer, at de overvejer at forlade lærerfaget.

Det er den nye skolereform, som skal tages i brug efter sommerferien, der piller arbejdsglæden fra skolelærerne. 63 procent af lærerne svarer, at reformen er hovedårsagen til, at de har lyst til at forlade lærergerningen.

Det er særligt de nye regler omhandlende arbejdstid, der giver lærerne lyst til at forlade jobbet. 75 procent af de adspurgte siger, at de nye arbejdstidsregler giver dem lyst til at forlade jobbet.

Efter sommerferien skal lærerne til at forberede sig til undervisningstimerne på skolen i stedet for i deres private hjem. Det får lærerne til at frygte, at de møder dårligere forberedt op til undervisningen.

Seniorforsker på institut for uddannelse og pædagogik ved Århus Universitet Jan Mejding mener, at undersøgelsen giver grund til bekymring.

»Denne her folkeskolereform står og falder med lærernes motivation, for det er dem, der skal gennemføre den i praksis. Hvis de ikke er motiverede for at gennemføre den, så sker der ingenting,« siger Jan Mejding til DR Nyheder og understreger samtidig, at han ikke frygter, at 65 procent af de danske folkeskolelærere reelt forlader deres job.

»Det er nok mere et udtryk for deres manglende motivation end deres egentlige intention. De føler sig kørt over af politikerne og deres arbejdsgivere, og de føler, at de har haft minimal indflydelse på denne her reform,« siger han.